Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan! Är inte så uppdaterad på bilmarknaden nuförtiden. Har sen 2018 haft fri bil via jobbet så inte ägt någon sedan dess. Därav lite ringrostig på vad man ska ha.

Ska pendla cirka 100 mil i veckan motorväg. Rent generellt säger magen diesel. Men med tanke på att dieseln lär bli ännu mer dyrare än bensin så funderar jag även på en bensinare.

Har inga krav på 0-100 tider, den ska gå billigt det närmaste 6-12 månaderna innan jag bestämmer mig för att flytta upp. Det är mitt ända krav.
Kollar på v40 från 2016 och framåt.

Några tips på motorer man ska undvika? Aoutomat är tanken.

MVH
Med så mycket körning skulle jag lätt välja elbil. Under förutsättning att du kan ladda hemma.
Begagnade går att hitta riktigt billigt nu, finns mycket en bra bit under 300k och även en del att välja på under 200k. T.ex. Tesla 3, WV id3 eller id4 med stora batteriet. Alternativ finns ju nästan nya MG5 eller Nissan Leaf med stora batteriet då blir det riktig billigt med lägre försäkringskostnad och däckkostnad inräknat också.
Utan hemmaladdning förstår jag det. Elbil förutsätter det för att vara bekvämt.
Närmaste året lät väl diesel ligga lågt i pris så för lång körning är det nog inte fel de årsmodellerna har väl ganska låg skatt också. Är nog mer att jämföra bilens inköpspris ifall det är värt det, kanske svårare att hitta en i rätt skick också?
Ja grejen är att, jag inom 6/12 månader kommer flytta närmre jobbet. Och då är tanken att byta till något annat eventuellt när pendlingen går ner.

Just nu är jag bara ute efter en driftsäker bil, med bra bränsle ekonomi. Därför jag kollar på v40/60 s60.

Men har dålig koll på motorerna, d5an vet man är en bra motor men lite onödigt stor för ändamålet.
Och bensin motorerna vet jag inte mycket om mer än att det ett tag var Ford? Som tillverkade dem.
En D2 skulle jag säga. Ligger på 0,45 med vår. Ingen raket men känns ej heller slö. En D3 sticker iväg i skatt direkt. Vet inget om bensinarna. V40 är det vi har. Samma motorer finns ju i V60 också om du vill ha en lite större bil. Dock lika låg att ta sig in i. 50++
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Ford explorer då? Är ju en rebadgad VW[…]

XC60 2026 pureläge

Den värmer via hybridbatteriet så det k[…]

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]