Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1610826
Cotag skrev: lör 07 jun 2025, 14:56 Jag köpte min MY-14 2019 med 13k på mätaren, idag snart 27k.
Förutom rena slitdelar som bromsar/batteri har jag bytt: Två balansaxelpaket på garanti. Kylarfläktpaket, EGR-rör, gasspjäll, en bromsoksmotor. Drivaxel höger p.g.a. en kass drivknutsdamask.
Oljekonsumtion lite över vad jag är nöjd med men får leva med det.
För ett halvår sen så fick jag gjort EGR-delete och han la samtidigt i 250hk/500Nm, 3500kr, bilen går ok på det.
"Oljekonsumtion lite över vad jag är nöjd med men får leva med det." betyder en liter om året eller mindre/mer?
Om bilen har gått 20-30tusen tror du att balansaxelpaketet redan har blivit åtgärdat? Är det helt random eller brukar det ske vid någon speciell km? vad kostar det att byta utan garanti? antar att garantin har gått ut för länge sedan om man köper en 2014-16..
#1610828
Tänker på oljeringarna som klegar ihop. Om man konstant använder typ tripak(diesel booster) eller liknande, under en längre period hur stor är chansen att det hjälper att rena ringarna?

Vet att det är extremt svårt att säga, men nån kanske har nån erfarenhet? :-)
#1610834
Jag tror inte att den fyrcylindriga dieseln eller bensinvarianten krånglar mer än gamla femcylindriga dieseln, jag både läser här och hör andra som har fått problem med femman.

Däremot drar nog den fyrcylindriga dieseln 1-2 deciliter mindre per mil än traktorfemman. Den drar nog ungefär som VEA- bensinaren.
#1610835
Det stämmer att ”femman” inte heller är skonad från hög oljeförbrukning.

Att byta balansaxlarna finns det ingen intervall för, det görs av de ägare med garanti som är oroliga över ljudet. Skulle säga att väldigt få av dem gör ett andra byte när det nya balansaxelpaketet börjar vina.
#1611467
GabrielAlert skrev: sön 08 jun 2025, 02:53 Har D4204T5 samma problem som D4204T14? nån som har koll på vad som ändrades?
Precis gjort det bytet, från T5 till T14 i min V60 -15.
"Runt omkring grejjer" som var annorlunda var det stora vattenrör från vattenpumpen på baksidan, värmesköld mellan motor och turbo var fanns inte, stödlager hållare för drivaxel höger fram var i aluminium istället för gjutjärn, EGR-ventil och kyl var annorlunda konstruerat men stegmotor hade samma nummer och fick således sitta kvar.
Motorer med serienummer efter 1501327 har de uppdaterade kolvringarna och sitter i bilar 2016-17 och framåt. Upplever även att balansaxelpaketet är betydligt tystare, men det kanske är mer tur vad jag förstår 😃
#1611468
Så här i efterhand hade jag aldrig köpt en bil med hög oljekonsumtion, tror att just det under en längre tid fyller på partikelfiltret med aska som förr eller senare innebär en dyr reparation/utbyte. Volvo tar strax över 25000:- för ett nytt filter och har bytt artikelnummer (uppdaterats) vid 3 olika tillfällen, första filtret brakade "bara" lös på 7800:-.

Jag svarar på min egen fråga. Jag var […]

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]

Fick 352.000kr för bilen. Den blev såld[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]