Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1611376
Spridare (insprutarna) är nog det minst troliga felet. Börja med att kolla om gnista finns när den ej startar. Ofta är det ett enkelt fel när man hittar det. Startkontakt och de vanliga säkringar i a-stolpen ställer till mycket elände på 240... Sen har du styrenheten borta vid spolarbehållaren men också väldigt ovanligt att den lägger av men bilen är ju inte helt ny så allt kan ju hända.
#1611415
Du skriver om spridare som kanske läcker. Ett annat läckage som "dyker upp" då och då är BTR-en. Det sitter ett fjäderbelastat membran i den som kan läcka. Ta loss den tunna vakuumslangen mellan BTR och insuget vid insuget. Stoppa den I munnen och sug. Smakar det bensin, är BTR-en kass. Då läcker det bensin direkt in i insuget.
#1612294
lennarte skrev: mån 16 jun 2025, 16:30 Du skriver om spridare som kanske läcker. Ett annat läckage som "dyker upp" då och då är BTR-en. Det sitter ett fjäderbelastat membran i den som kan läcka. Ta loss den tunna vakuumslangen mellan BTR och insuget vid insuget. Stoppa den I munnen och sug. Smakar det bensin, är BTR-en kass. Då läcker det bensin direkt in i insuget.
Testade detta och det luktade rejält med bensin ur den tunna slangen. Bytte BTR:en utan problem. Dock rann det ur lite bensin ur den gamla när jag drog loss den del som sitter med o-ringen, så det gick inte att inte lukta bensin, eftersom det hade runnit ut lite. Men likväl fortsätter den att starta, så hoppas hoppas att det var den som krånglade.

Tack för alla svar, ska ägna morgondagen åt att kolla säkringar och kopplingar.
#1614031
Kort uppdatering: bilen har startat utan problem varje gång (som nu är närmare 100 stycken) sedan jag bytte regulatorn, och enligt brorsan hände det aldrig innan bytet. Och i och med att allt annat (säkringar och annat) såg ok ut antar jag att det var den som krånglade.

Passade också på att dissekera den gamla men hittade inget uppenbart fel på den. Hålet i membranet blev när jag sågade itu den.
IMG_5149.jpeg
IMG_5149.jpeg (3 MiB) Visad 1387 gånger
IMG_5150.jpeg
IMG_5150.jpeg (2.95 MiB) Visad 1387 gånger
IMG_5151.jpeg
IMG_5151.jpeg (2.89 MiB) Visad 1387 gånger
#1619649
Tråkig uppdatering, men det som vi trodde var lösningen visade sig kanske vara en dellösning men inte fullständig. Den fortsätter att krångla, men inte lika ofta längre. Så uppenbarligen var det inte bara bränsletrycksregulatorn som krånglade, utan också annat. Tyckte som sagt att det luktade lite bensin fortfarande ur slangen, men det kan ju också ha varit sedan den gamla regulatorn. Den stannar aldrig när den väl är igång, utan det besvärliga är att starta den (ibland ska sägas, när jag hade bytt BTR:n i somras var det aldrig problem), och ibland är det som att den får för fet blandning när man startar den och att den på så sätt stryper sig själv och sedan är den svår att starta. Brorsan fick problem en gång med att den "chokade" för fullt, och då var det 15 plusgrader ute. Kan detta ge en ledtråd till vad som kan vara? Det känns lite synd att resignera och ge upp på en i övrigt väldigt fin och välhållen vagn.

Det är struligt att byta värmekran. Det […]

Blev basservice. Meca fick ta oljebytet då d[…]

Brinntiden var bara på 647h så den teo[…]

Service idag. Lokala Meca-verkstaden fick byta olj[…]