Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arne
Jag har en S60 D5 -02:a och har bytt handbromsbackar pga att limningen släppt. Jag har en teori om att inför nästa backbyte ta och nita fast banden innan jag monterar fast dessa. Då skulle det inte göra så mycket omän limningen släpper. Är det någon här som har prövat denna metod?
Användarvisningsbild
av Funk
Hur svårt kan det vara att koppla en bromscylinder från handbromsreglaget och sedan tatta på de redan befintliga bakbromsbeläggen istället för att krånga till det med ännu än broms? hajjar inte.
Jag har för mig att hydraulisk handbroms inte är tillåtet av säkerhetsskäl..
Troligen för att alla hydrauliska system läcker en aning..
Däremot så kan man ju ha samma typ av mekaniska system som t.ex Volvo 400-serien med skivor bak, där handromsen påverkar de ordinarie backarna på mekanisk väg. Och då kanske ett bättre system än just 400-serien för det är ett elände att justera handbromsen vid t.ex byte av belägg, men i alla fall samma princip..

/Thomas
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Kena skrev:Känslan av att äga en Volvo omfattar många delar. Vissa är uppenbara. Andra inte. Du skulle antagligen inte vilja att bilverkstaden bytte originaldelarna, som gör att din Volvo är en Volvo, mot andra delar som inte till 100 % garanterar en optimal säkerhets- och kvalitetsnivå.

Klippt från Volvos hemsida...
Inte utan att det känns lite ironist... :)

Men volvo är ju inte direkt ensamma om denna lösning heller. De flesta bilar kör ju med trumma till handbromsen! Så helt omöjligt borde det ju inte vara att hitta belägg som håller!?
av *pettson*
_lucifer_ skrev:
Kena skrev:Känslan av att äga en Volvo omfattar många delar. Vissa är uppenbara. Andra inte. Du skulle antagligen inte vilja att bilverkstaden bytte originaldelarna, som gör att din Volvo är en Volvo, mot andra delar som inte till 100 % garanterar en optimal säkerhets- och kvalitetsnivå.

Klippt från Volvos hemsida...
Inte utan att det känns lite ironist... :)

Men volvo är ju inte direkt ensamma om denna lösning heller. De flesta bilar kör ju med trumma till handbromsen! Så helt omöjligt borde det ju inte vara att hitta belägg som håller!?
nej inga problems att hitta backar som håller.. köp inte original.. inga andra släpper nämligen.. ironiskt men sant.
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har en S60 D5 -02:a och har bytt handbromsbackar pga att limningen släppt. Jag har en teori om att inför nästa backbyte ta och nita fast banden innan jag monterar fast dessa. Då skulle det inte göra så mycket omän limningen släpper. Är det någon här som har prövat denna metod?
Har också funderat i dom banorna, tyvärr så är troligen beläggen för tunna för att det skall fungera i praktiken..

/Thomas
av III
Någon skrev att kanske vore det bättre med den konstruktionen som påverkar färdbromsbelägg typ 440:n. Absolut inte, betydligt mera bekymmer med den kontruktionen, släpper limningen så monterar man nya belägg och smörjer lederna till expandrarna, på den andra konstruktionen får man i regel byta ok när det börjar och krångla, och tro mig, det gör den konstruktionen, och det kostar mycket. bara och se på Volvo 400 serien, Audi, Saab, ja listan kan göras lång på bilar med den typen, tyvärr billigare och tillverka så den blir vanligare.
Nu undrar ni vad jag har för belägg för och skriva detta, jo Tio år som Besiktingsman på Bilprovningen.

Mvh M
av III
Såg att Roland Ringhede gjort något inlägg, brukar inte du vara flitig på ett Marint forum också?
Användarvisningsbild
av Ringhede
Jopp
Är aktiv även på http://www.maringuiden.se

Också ett bra forum jag flitigt besöker
Kan rekomendera detta till alla som har en båt eller funderar på att skaffa.

mvh Roland
av Dykaren
Exakt detta med att bromsarna ligger på när man backar har jag fått på min bil nu. Det är en V70 D5 -03 så det blir verkstaden så fort dom öppnar i nästa vecka!
av Dykaren
Bytte handbromsbackarna i Söndags och det var som ni sa! På båda sidorna så låg backarna trasiga och hade lossnat från stålet, nu är det inga jäkla orginal backar på utan delar från Mekonomen!
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har nollat felkoderna flera gånger. B&ar[…]

La in i går kväll. Inget galet än.[…]

Felkod B5

Bra beslut att vänta då du nu får[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]