Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo v40 cross country diesel årsmodell 2017.
Ska byta bromsskivor och belägg bak på bilen, förstår att jag måste skruva tillbaka kolven i bromsoken.
Ni som gjort det, vilket verktyg använde ni då? Passar något av biltema:s verktyg för det?
Nu vet jag inte exakt hur det är på V40, om kolven pressas tillbaka eller skruvas tillbaka.
Till min V60 där kolven pressas tillbaka har jag denna från Biltema, tycker den fungerar bra.
Antingen vrider man med "handtaget" eller använder man ett verktyg "ute på änden" för att vrida in kolven.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000016990
Har du elektrisk eller mekanisk handbroms???
Du bör ha elektrisk handbroms med den årsmodellen. Du får backa kolven elektriskt då. Finns specialverktyg, men jag använder mitt 12V batteri från min gräsklipparen 😱 och två kablar. Lossa då elkablen till oket och stoppa i en kabel i det ena kabelskon och "dutta" med den andra kablen i den andra kabelskon då går elmotorn igång och kolven går antingen ut eller in. Skifta kablarna om motorn går på fel håll. Du bör ta bort elmotorn och kolla på "kopplingen" mellan motor och kolv, det kan vara väldigt rostigt där. Börjar splinesen som driver kolven bli väldigt rostiga bör du byta oken, annars kan du bli stående någonstans med en handbroms som inte släpper och du får bärga bilen.

Jag har hört att det kan vara problem i CEM o[…]

Hej Dessa instrument är till för att s[…]

Hej, Äldre V50 2007 var säteskläds[…]

Tätningsmassa ventilkåpa

Hej, ska vara till överdelen på kamk&ar[…]