Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av fjohan82
Ni som har en, eller testat på annat sätt:

Hur lång kan man som mest vara för att ha ta sig dit/därifrån och ha en komfortabel färd längst bak i en XC90?
Diskuterade detta idag med en kollega, efter att vi valt mellan V60, XC60 och XC90 (alla T8) på dagens resa.
En annan gång är vi säkert fler, så bra att veta om man kan klämma in 7 vuxna i en XC90 :-)

Jag har bara testat tredje raden i en Tesla X, men där satt jag inte alls bra som är 190 lång, då huvudet slog i bakrutan.
av V70_2005
Det går i en xc90 men är väl bäst om folk inte är över 1,8 i mitten och längst bak om man ska längre (>10mil). Vet inte hur t8 är men iallafall tunneln är högre vilket gör mittenplatsen rätt mycket sämre än ickehybriderna.

Men det faktum att mittenraden går att skjuta fram lite gör att man kan fördela utrymmet.

Har åkt en del sju gubbar och det verkar ok där bak. Se till att ta klimat/utblås på tredje sätesraden bara om du ska köpa ny bil (var standard på xc90 t8 förut iallafall). Kan bli lite kvavt om solen gassar och det är varmt ute.

Kan bara jämföra med en VW sharan (nya sorten) och VW har mer plats på rad tre.
av tilldavid
Har haft 2 st XC90 7 säten och visst går det att sitta längst bak om man är som mig ca 190 cm lång men skulle väl inte vilja sitta där allt för länge. Vi hade dock bara ungar på sista sätesraden och dom ville hellre sitta där än i baksätet.
av V70_2005
Jag kanske lät lite negativ. Det går fint att åka sju vuxna i bilen men om man har långa människor både i mitten och bak samtidigt kan det börja bli svårt att fördela utrymmet mha dom skjutbara mittenstolarna.

Så några mil till en gruppaktivitet etc hade jag inte tvekat att erbjuda mig att fylla bilen. Sju vuxna personer till fjällen 60mil, lite tveksamt. Däremot ett extra barn eller två till fjällen har vi redan provat.

Takhöjden har jag aldrig upplevt som ett problem.

Tittade på mycket XC90-reviewer på youtube innan jag köpte och det var vanligt att XC90 jämfördes med Q7 eftersom dom verkar vara samma prisklass på flera marknader och slutsatsen var alltid att Q7 är mycket mindre på tredje sätesraden. Så jag tror det är svårt att hitta en bättre "premiumbil" för sju personer utan man är då hänvisad till minibussar med allt vad det för med sig av små dieselmotorer, någon generation efter på utrustning och burkljud/skrammel.
av Hypoxia
Funkar alldeles utmärkt med både barn och vuxna bak. Lite stökigt att ta sig in/ut om man är större, men man sitter bra även som hyfsat lång. Nu är jag iofs bara 180 och har aldrig haft någon så lång som 190 längst bak, mem det verkar ju andra ha haft.

Problemet är snarare att bagaget är fånigt litet om man använder alla sju platserna. Att åka en vecka till fjällen med mer än fem personer skulle aldrig komma på frågan med min familj i alla fall.
Tråd sedan Hedenhös men någon annan hittar kanske den också genom en sökning.
För min del så kan jag sitta längst bak men det är inte bekvämt. En kvart kan jag säkert stå ut men jag vill inte åka långt där. Jag är 183 cm lång.
Fötterna går bäst att bli av med om jag inte har skor på.
Om Sharan har mer plats? Vi åkte 7 pers i en Sharan, alla fullvuxna 180cm eller längre. Jag med 180 cm hamnade längst bak. Det gick men, benen får inte plats utan vinkel och med kontakt i sätet framför. Hur blir det i en XC90?
Sitter bra mycket bättre längst bak i egna Chrysler Town&Countryn/Lancia Voyager, med användbart bagage samtidigt.
Letar just nu efter alternativ och är inte rädd för eldrift, finns inte mycket att välja på kan jag säga.
Det är förstås så att två personer som har samma längd inte nödvändigtvis har denna längd identiskt fördelad mellan ben och överkropp. Kravlar jag in längst bak i XC90:n och sträcker på mig lite har jag huvudet dikt an i taket. Hur det går för benen beror rätt mycket på hur det ser ut i sätet framför, eftersom det går att flytta och ändra ryggstödets lutning på också. Men sitter det någon framför som kan ha det sätet både långt fram och med ryggstödet ganska rakt upp skulle nog den personen sitta längst bak istället.

Tittar jag på en VW Sharan utifrån så ger den ett tydligare intryck av att vara en buss än vad XC90 gör, så det är nog lite olika prioriteringar där.
760 tändningslås?

Ja de är automat, så ta bort inredning […]

230fk går snålt

Mina spridare verkar vara äkta enligt bilder […]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

Okej, tack för hjälp. Jag ska kolla film[…]

S40 2004

CD-växlaren var tillval. Om den finns ska den[…]