Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, nu har jag två v70 med ac som kyler en stund, sedan blir det ljummen luft.
Kan tycka att bilen hugger lite ibland när ac är på.
Kan nog vara vad som helst, men om man köper påfyllnadskit med manometer, kan man man fylla på och blanda med befintlig gas i systemet?
Kan man sluta fylla om det redan är fullt eller näst intill fullt i systemet när man börjar fylla?
Kolla spelet i magnetkopplingen. Den slits rätt snabbt och när spelet blir för stort så orkar inte solenoiden dra ihop kopplingen när motorrummet blivit ordentligt varmt.
Funkar dock bra i början så länge allt är relativt svalt..
Man ska kolla med bladmått under friktionsbeläggen som ligger på remskivans framsida. 0.3-0.5mm är bra, börjar spelet bli 0.8-1.0 mm så orkar solenoiden inte dra ihop kopplingen när den är varm. Egentligen ska man ta loss kopplingen och ta bort shims som ligger vid axeländen för att få rätt spel. Sen kan man även fulshimsa med buntband eller ståltråd, tror att Robert visar båda metoderna. Jag kör med båda varianterna, min koppling börjar vara slut :-/ Klarar de inte ens 65k..? Skräp :-D

V70n verkar ha aningen bättre med plats mellan remskiva och krockbalk än gamla P80 :-) Antagligen trångt iallafall, lite lättare att komma åt underifrån om man tar bort plastkåpan under kylaren (på V70 mk 1, vet ej om det går på V70n). Finns säkert fler filmer på YT
På min 745-a byttes kompressorn (till en begagnad) strax innan jag fick bilen (drygt ett år). Bilen hade då rullat c:a 38000 mil. AC'n funkade bra tills kondensorn gick sönder (efter något år) Köpte en beg. kondensor på nätet och den funkar ännu. Det är nu 13 -14 år sedan och AC'n funkar än. Bilen har nu rullat lite över 50000 mil nu och jag har justerat spelet i kompressorn en gång. Fyller AC-n numera (c:a vart annat år) med Julas Blandgastub (129 kr). Funkar bra......
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och ... ub-028252/
Kan inte lägga i växel V70

Tjena, jag hade hoppats på lite vägledn[…]

760 tändningslås?

Ja de är automat, så ta bort inredning […]

230fk går snålt

Mina spridare verkar vara äkta enligt bilder […]

Ac volvo v70n funkar 5-10min

Okej, tack för hjälp. Jag ska kolla film[…]