- tor 05 jun 2025, 08:39
#1610667
Fick tag i en B230E motor som endast har gått 13000 mil.
Motorn som sitter i har okänt miltal, kan ha gått runt 40000 mil, hörs ett oregelbundet knackande på tomgång, vet ej vad som knackar verkar komma från mitten av motorn högst upp.
Därför blev det en reservmotor, och B230E motorer växer inte på träd.
Passar en B230E med mekanisk insprutning (CI) från en Volvo 740 -87, till Volvo 240 med B230E (CI) -88 (motor från -87)?
Det ser ut att vara samma motor och samma insprutningssystem.
De skillnader som syns är att motorfästena är annorlunda och fördelaren drivs av kamaxeln och sitter bak på toppen.
Fördelaren går att flytta till motorblocket (från 240 motorn) men finns det kugghjul på hjälpaxeln (mellanaxeln) som ska driva fördelaren ?
Om inte, är det svårt att byta axeln till en med kugghjul, och varifrån får man tag i en ?
Motorfästena är inga problem, motorns elsystem och ev CI systemet kan flyttas över om det behövs.
Något mer att tänka på ?
Motorn som sitter i har okänt miltal, kan ha gått runt 40000 mil, hörs ett oregelbundet knackande på tomgång, vet ej vad som knackar verkar komma från mitten av motorn högst upp.
Därför blev det en reservmotor, och B230E motorer växer inte på träd.
Passar en B230E med mekanisk insprutning (CI) från en Volvo 740 -87, till Volvo 240 med B230E (CI) -88 (motor från -87)?
Det ser ut att vara samma motor och samma insprutningssystem.
De skillnader som syns är att motorfästena är annorlunda och fördelaren drivs av kamaxeln och sitter bak på toppen.
Fördelaren går att flytta till motorblocket (från 240 motorn) men finns det kugghjul på hjälpaxeln (mellanaxeln) som ska driva fördelaren ?
Om inte, är det svårt att byta axeln till en med kugghjul, och varifrån får man tag i en ?
Motorfästena är inga problem, motorns elsystem och ev CI systemet kan flyttas över om det behövs.
Något mer att tänka på ?