NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av patryk
Att bilen är kvalitetsspärrad betyder helt enkelt att det är något som behöver fixas innan bilen kommer till kund.

Det kan vara precis vad som helst ovh är inget ovanligt. Man låter helt enkelt bilen gå av banan för att fixa vad det nu kan vara istället för att stoppa produktionen.

Hur vanligt som helst.
Användarvisningsbild
av Tång
Jag vet att Gent fabriken där volvos "mindre" bilar bygs har haft en del problem under hösten. Först hade dom problem när dom skulle fasa ur V70N från linan.

Sen hade dom problem med S40 och V50 när karossen skulle luftas ihop med bottenplattan, så kom en bränsle slang i kläm, detta är dock fixat.

Senast vet jag att dom fick ett "antal" styrväxlar med fel olja i från en underleverantör, detta får dom byta när bilen är fördigbuggd, och en fabrik som spottar ut ca:50 bilar i minuten, så kan dom nog ha och göra.
av Steff 99
en fabrik som spottar ut ca:50 bilar i minuten, så kan dom nog ha och göra.

50 bilar i minuten. :roll: ..en av världens mest produktiva enheter i såfall !!!!

24000 bilar på en 8 timmars dag...då förstår jag inte varför man talar om att lägga ner Gent
eftersom man tillverkar hela Volvos årsproduktion på ca 3 arbetsveckor, vad gör man på resten av tiden kan man undra :shock: :shock:

Någon har räknat fel..... 8) 8)
Användarvisningsbild
av Tång
Ok då, någon läste mer matte än mej i skolan, är DU nöjd om jag ändrar till Timme?

Och jag har mycket svårt att tro att dom ska lägga ner Gent, Med tanke på att dom redan håller på att bygga om för produktionen för XC60 där, och redan gör S40, V50, C30 och S60, och de har dom inte plats för i Torslanda, och jag har svårt att tro att dom ska bygga nytt någonstans.
av Steff 99
Och jag har mycket svårt att tro att dom ska lägga ner Gent, Med tanke på att dom redan håller på att bygga om för produktionen för XC60 där, och redan gör S40, V50, C30 och S60, och de har dom inte plats för i Torslanda, och jag har svårt att tro att dom ska bygga nytt någonstans.
Det finns en nyhetsnotis på http://www.automotorsport.se ang. ett rykte om ev. nerläggning av Gent o flytt till USA.

Nedan ett klipp från artikeln
Rykten inifrån Volvo säger att Gentfabrikens framtid just nu diskuteras. Orsaken är att Volvo förlorar stora summor med nuvarande dollarkurs och skulle behöva starta tillverkning i USA. En andra orsak är att Volvos försäljning sjunkit kraftigt i USA, vilket ökar kraven på snabba åtgärder
av Alexander
Äntligen är bilen på väg!

Märkte att det finns två varianter av Premium Sound även om bara en nämns på Volvos hemsida, nämligen den med 12 högtalare som jag trodde jag hade beställt.

Min bil är tydligen utrustad med varianten som "bara" har 9 högtalare, känns lite kasst, hade jag vetat om det hade jag ju krävt 12 högtalarvarianten :(
Användarvisningsbild
av Appel
Alexander skrev:Äntligen är bilen på väg!

Märkte att det finns två varianter av Premium Sound även om bara en nämns på Volvos hemsida, nämligen den med 12 högtalare som jag trodde jag hade beställt.

Min bil är tydligen utrustad med varianten som "bara" har 9 högtalare, känns lite kasst, hade jag vetat om det hade jag ju krävt 12 högtalarvarianten :(
Jag har själv 12 högtalare och jag gjorde inget särskilt vid beställningen, varför tror du att du bara har 9 högtalare?
av dali
Premium hade 9 högtalare före faceliften (dvs MY04-MY07). På alla nya bilar med Premium är det 12.
av Alexander
Appel skrev: Jag har själv 12 högtalare och jag gjorde inget särskilt vid beställningen, varför tror du att du bara har 9 högtalare?
För att det står så på ordersidan under "din utrustningslista"

Bilen byggdes i November07, det borde väl vara MY08 eller? I alla fall stod det 12 högtalare på Volvos hemsida när jag beställde bilen och kollar jag på chassinummret på Vägverkets hemsida så är 10:e teckenet en 8:a vilket borde antyda att det är MY08 enligt http://www.volvocars.se/All-Cars-MY08/usedcars/ :???: :???: :???:
Användarvisningsbild
av Orfeous
appropå Gent vi levererar produkter till Gent från mitt jobb :) fast dock inte till personbilar utan till lastbilshytter typ Volvo och Renault. Träinredning bland annat och sängar.

Jag kan förstå att det kan ta långtid ibland i produktion och att de finns ivriga kunder som vill ha sin bil färdig på 1 vecka. Men tänk er själv att vara montör t.ex. Det blir felmonteringar, grejor går sönder, det blir förseningar.. bilen kanske fick fel färg eller blev ful i lackering osv... vissa montörer t.ex kanske är på upplärning och därför kanske det dröjer lite extra med deadline.

Vänta och acceptera väntetiden tycker jag eller åk dit själv och ge dem en hjälpande hand eller två :)
Förresten jag har sett väldigt många Dieslar och flexifuel V50's utanför volvo i umeå. De är en uppsjö. Troligtvis tjänstebilar allihopa. De blev som en rush detta med flexifuel.

Ska tillägga att det är en V70 drivE fr&[…]

Trasig Renault Scenic

Tvärstopp igen. Monterat topplocket satt till[…]

Ja den funkar bra.

Skumt fel b230ft

Kontrollerades skevheten på toppen, alternat[…]