Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Tja! Jag har problem med min Volvo 740 från 1990 med en b230f. Det började med att bilen gick dåligt, bara på tomgång och ryckigt, och nu startar den inte alls.

Jag har testat en del saker. Det är ingen spänning på säkring 1 och 11. Jag mätte under säkring 1 och hade 12 volt och 5 amp, trots att tändningen var av och säkringen urdragen. Jag vet inte om det ska vara så eller om det tyder på något fel. Har även bytt bränslepumpsrelä och testat med en annan bränslebox (samma sorts box såklart), men det gjorde ingen skillnad.

Bränslepumparna går inte förrän man vridit om nyckeln helt och försöker starta bilen, men bilen går ändå inte igång. Den har gnista och tänder igång på startgas så har mest antagit att problemet ligger i att motorn inte får tillräckligt med soppa. Har även testat att plusmata pumparna och då går bilen igång men motorn får inte tillräckligt mycket soppa för att varva, den ligger alltså bara på tomgång.

Är det någon som varit med om liknande eller har tips på vad man kan kolla mer?

Tacksam för alla idéer!
Finns det felkoder?? Du kan även testa vissa komponenter med diagnostikboxen
Säkring 1 ska ha 12V direkt från batterier. Men det kan vara problem på vägen. På batteriets pluspol sitter några kablar som går in i kupén. Det sitter 2 st muttrar på kabelskon på pluspolen. Den ena spänner fast kabelskon, och den andra spänner fast kablarna som går till elcentralen. Är inte båda muttrarna ordentligt fastspännda kan det bli dålig kontakt på antingen mellan batteriet och startmotorn eller dålig kontakt till elcentralen och då säkring 1 (bland annat) Denna kabel går till ett kopplingsställe ovanför bränsleboxen (framför passagerardörren) där det delar sig till 2 st kablar som båda går till elcentralen. Den ena (som jag nämnt ovan) går till skena 1 (batteri ström) i elcentralen och den andra går till tändlåset och sedan till skena 15 i elcentralen. Skena 1 matar bl.a säkring 1 och skena 15 matar bl.a säkring 11 (när tändning är på)
Det är inte alla bilar där bränslepumparna på igång med tändning på (någon sek.) På min 745-a går dom inte, men det spelar ingen roll. Huvudsaken är att dom går igång när motorn går runt. Det är vevaxel/impulsvivaren som styr det och den kan du testa om den fungerar med diagnostik bocken (blinkdosan)
230fk går snålt

Nu har jag kollat sladdarna och upptäkt en sk[…]

Fel centerhögtalare?

Tack för länken med bilderna. Vet du var[…]

Strålkastartorkare S60-03

När ptc-säkringar åldras tror jag […]

Torkarmotor höger s60-03

Köpes en torkarmotor höger s60