Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1611021
Hej

Det sitter en liten stoppskruv som håller bakre bromsskivan på plats, tror Volvo kallar den styrpinne. Artiklenummer 1330273-2. Styrpinnen sticker ut och krockar med mina spacers.

Någon som har en lösning på det? Jag gissar att man egentligen inte behöver skruven, men det blir väldigt svårt att få hjul, bultar och spacers rätt omt bromsskiva och nav kan rotera i förhållande till varandra.

Det gäller en C70 2001.
#1611030
Styrpinnen passar i ett hål i stålfälgar, antagligen fanns nån ide om att alltid montera fälgen i samma läge när hjulet väl var balanserat. Med alu-fälgar försvann funktionen. Nån här ersatte styrpinnen med en vanlig M5 skruv (eller om det var M6), verkar fungera lika bra.. :-)
Man vill nog ha någon slags skruv där som håller bromsskivan på plats när hjulet är borta
#1611033
Tack för svar :-D

Mitt problem blir ändå att skruvskallen från lämplig M5 eller M6 krockar med spacern.
#1611035
På en del andra bilar används försänkta skruvar, borde väl gå om man orkar försänka hålet i skivan..? :-)
#1611051
Tack för era svar.

Bromsskivan sitter inte fastrostad, så det är rätt svårt att linjera nav, bromsskiva, spacer och fälg och försöka få in bultarna.

Jag tror lösningen blir att sätta dit en skruv och borra ur ett litet uttag på baksidan av spacern där skruvskallen får plats.
#1611055
V9097 skrev: tis 10 jun 2025, 20:44 ..Jag tror lösningen blir att sätta dit en skruv och borra ur ett litet uttag på baksidan av spacern där skruvskallen får plats.
Blir säkert fint. Ta inte för lång skruv bara, blir inte bra om den trasslar in sig i bromsbackarna.. ;-)
Det där med styrpinne och motsvarande hål i fälgen kan möjligen vara en kvarleva från tiden då det var populärt att balansera hjulen medan de satt kvar på bilen. Det var väl på 80-talet man höll på med sånt?
#1611118
På våran (fd) VW Passat satt alla skivor lösa på naven, var inga stopp eller styr skruvar. Men i "verktygsväskan" fanns en 12mm gängad "plastpinne" som man skruvade I och kunde "hänga" hjulet på när man sätter i dom andra skruvarna. Det var helt omöjligt att få i hjulskruvarna annars, om nu inte skivorna rostat fast förståss
Service Subaru XV

Var igår på verkstaden med våran[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Jag tänkte såga den i 2 delar så[…]

Inte helt ovanligt att värmepaketet utvecklar[…]

Det gick fint att få dit allt igen. S&Arin[…]