Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pherra
#1610955
Är i tagen och ska byta från xc90 D5 till T8 men undrar vad man ska kolla på och vad som skiljer my22 455hk vs my23 455hk? Gillar Sensus som är i min nuvarande bil men hur funkar google ni som har?
Hur rädd behöver man vara att batteriet ska vara ”slut” om den börjar närma sig 14-16 000mil?
Uppgraderad luftfjädring på my23?
av LillMyran
#1610982
Jag gått från sensus i vår tidigare v90 till Google i "nya" xc90:n. Lite vanesak, vissa grejer känns bättre med Google, framförallt navigeringen. Fanns dock lite andra funktioner i sensus som saknas i Google. Har också fått för mig att Googlebilarna slipper problem med nedstängt 3G-nät när det blir dags för det. Vet dock inte om det är något problem som inte kan lösas på äldre bilar.

Själv tror och hoppas jag att batteriet håller längre än runt 15000 mil, förhoppningsvis håller det rimlig kapacitet vid dubbla de milen. Men det beror säkert också på hur flitig man är med laddningen. Laddar man varje dag och i princip enbart kör på el så sliter det ju säkert mer än om man har en del långkörning och större andel fossilmil.
#1611003
Det som sliter mycket på batterier är snabbladdning. Laddar du alltid hemma lite försiktigt håller batterierna längre än om du alltid/ofta snabbladdare ute på publika laddare.
När det gäller XC90 har alla bilar utom första året redan rätt hårdvara för att kunna köra 4G.
Användarvisningsbild
av Funk
#1611014
apersson850 skrev:Det som sliter mycket på batterier är snabbladdning. Laddar du alltid hemma lite försiktigt håller batterierna längre än om du alltid/ofta snabbladdare ute på publika laddare.
Hybriderna kan inte snabbladdas..

/Thomas
av Pherra
#1611017
Okej, navigeringen känns ju som att det spelar mindre roll när man ändå kan köra Apple car.
Ja precis känns ju som att batterierna borde hålla närmare dubbla garantimilen med en viss degradition av batterikapacitet såklart.
av Pherra
#1611018
apersson850 skrev: Igår, 08:35 Det som sliter mycket på batterier är snabbladdning. Laddar du alltid hemma lite försiktigt håller batterierna längre än om du alltid/ofta snabbladdare ute på publika laddare.
När det gäller XC90 har alla bilar utom första året redan rätt hårdvara för att kunna köra 4G.
Menar du första året 2016 eller första året av nya batteriet?
#1611025
Funk skrev:Hybriderna kan inte snabbladdas...
Nej, precis. Så det är ingen faktor som sliter ner batterierna i de bilarna i alla fall. Jag antar att hybrider nästan alltid hemmaladdas, för det är inte lönt att stoppa i lite ström på en publik laddstation när man kör långresa. Då blir det bensin (eller i tidigare förekommande fall diesel) som får stå för framfarten och så laddar man lite i nedförsbackarna bara.
Pherra skrev:Menar du första året 2016 eller första året av nya batteriet?
Jag menar första året med XC90 hade man tydligen att annat modem. Men 2016 kom det som klarar 4G och därför överlever nedstängningen av 2G och 3G.
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]