av DDD80 - mån 09 jun 2025, 16:20
- mån 09 jun 2025, 16:20
#1610942
Hej!
Min brorsa och jag har problem med hans Volvo 244 enligt ovan. Just nu står den på landet, och jag är på väg dit för att försöka se vad som krånglar. Ingen av oss är särskilt duktig på bilar, men vi vill gärna ha igång den och att man kan lita på att den startar.
Det har sedan ett tag varit svårt att starta den då och då. Ibland startar den, och ibland startar den inte. Vi har försökt att hitta något mönster men det närmaste är att när den inte startar är den i regel varm. När den är kall startar den utan problem. När den sedan är igång går den utan problem, utan det är just i starten som den krånglar. Jag har försökt läsa mig till lite vad som skulle kunna tänkas krångla, men blir inte klokare. Förra sommaren var den likadan och då bytte en verkstad båda bensinpumpar, tändstiften, fördelarlocket och bensinpumpsrelä, så jag får trots allt utgå från att det inte är något av dessa som krånglar. Till slut brukar den komma igång, och möjligen att det är för att den kallnat de gånger den varit varm och inte startat.
Så med det sagt, var kan man börja? Spridarna har jag läst kan krångla, men borde den inte i så fall gå hackigt även när den är igång? Fördelen med spridarna är att de kan jag byta själv, så även termostaten som jag har läst kan krångla.
Min brorsa och jag har problem med hans Volvo 244 enligt ovan. Just nu står den på landet, och jag är på väg dit för att försöka se vad som krånglar. Ingen av oss är särskilt duktig på bilar, men vi vill gärna ha igång den och att man kan lita på att den startar.
Det har sedan ett tag varit svårt att starta den då och då. Ibland startar den, och ibland startar den inte. Vi har försökt att hitta något mönster men det närmaste är att när den inte startar är den i regel varm. När den är kall startar den utan problem. När den sedan är igång går den utan problem, utan det är just i starten som den krånglar. Jag har försökt läsa mig till lite vad som skulle kunna tänkas krångla, men blir inte klokare. Förra sommaren var den likadan och då bytte en verkstad båda bensinpumpar, tändstiften, fördelarlocket och bensinpumpsrelä, så jag får trots allt utgå från att det inte är något av dessa som krånglar. Till slut brukar den komma igång, och möjligen att det är för att den kallnat de gånger den varit varm och inte startat.
Så med det sagt, var kan man börja? Spridarna har jag läst kan krångla, men borde den inte i så fall gå hackigt även när den är igång? Fördelen med spridarna är att de kan jag byta själv, så även termostaten som jag har läst kan krångla.