Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Min brorsa och jag har problem med hans Volvo 244 enligt ovan. Just nu står den på landet, och jag är på väg dit för att försöka se vad som krånglar. Ingen av oss är särskilt duktig på bilar, men vi vill gärna ha igång den och att man kan lita på att den startar.

Det har sedan ett tag varit svårt att starta den då och då. Ibland startar den, och ibland startar den inte. Vi har försökt att hitta något mönster men det närmaste är att när den inte startar är den i regel varm. När den är kall startar den utan problem. När den sedan är igång går den utan problem, utan det är just i starten som den krånglar. Jag har försökt läsa mig till lite vad som skulle kunna tänkas krångla, men blir inte klokare. Förra sommaren var den likadan och då bytte en verkstad båda bensinpumpar, tändstiften, fördelarlocket och bensinpumpsrelä, så jag får trots allt utgå från att det inte är något av dessa som krånglar. Till slut brukar den komma igång, och möjligen att det är för att den kallnat de gånger den varit varm och inte startat.

Så med det sagt, var kan man börja? Spridarna har jag läst kan krångla, men borde den inte i så fall gå hackigt även när den är igång? Fördelen med spridarna är att de kan jag byta själv, så även termostaten som jag har läst kan krångla.
Det händer att kallstart spridaren börjar läcka invändigt då den inte används särskilt ofta. Den ska bara användas en kort stund start vid -13° till -15° och där under.
Ta loss och täta slangen, eller vik den och "lås" den med buntband och prova. Den sitter på undersidan av insuget.
Ok, tack! Innebär det att jag stryper tillförseln där? Och vad borde i så fall hända?

Fick också tag i arbetsbeskrivningen från det verkstaden gjorde förra året och som jag ser det en gedigen felsökning. Verkstaden skrev så här:

"Mycket sliten rotor och skador på fördelarlock. Bytt rotor och fördelarlock samt tändstift. Felet kvarstår. Kontrollerat bränsle, bränslepumpen i tanken går ej, bytt bränslepump i tank, fortfarande lågt bränsletryck. Bytt huvudpumpen, bränsletryck ok. Felet kvarstår fortfarande ibland, felsökt strömmatning, fel i bränslerelä, bytt relä."

Gissningsvis borde det i alla fall inte vara något av dessa saker som gått sönder igen.
DDD80 skrev: Innebär det att jag stryper tillförseln där? Och vad borde i så fall hända
Japp, den spridaren används (nästan) inte alls. En del har tagit bort den helt och pluggat hålet. Dessa bilar körs ju sällan när det är så kallt.
Om den läcker så kommer ju extra bensin hela tiden, funkar ju nör motorn är kall, men sämre sommartid när solen skiner.
Har dom satt i nya delar bör du kunna utesluta dessa delar
Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]

..Jag tror lösningen blir att sätta di[…]