Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1610910
Tjenare.

Har en 960 1992 med 6-cyl som just nu byggs om till T5 RWD.
Efter att ha läst lite elscheman så verkar det som att givaren som sitter i termostathuset ger signal till mätaren i instrumenthuset. Någon som kan bekräfta det?
Alltså denna givare:
Bild

Till saken hör att på T5 motorn så tar styrboxen temperatur signal från denna givare.
Tror ni att det går att helt enkelt skarva på ett kontaktstycke till på givaren?
Alltså en givare med dubbla antal kablar och ena kontakten till styrboxen och andra kontakten till mätaren i instrumenthuset.
Eller kommer jag få ut fel värde då när givaren är kopplad till två ställen?
#1610928
Ja allt i bilen är ju 12V så de ska ju inte va ett problem?
Till saken hör ju att mätaren i instrumenthuset SKA kopplas på den givaren.
Men även styrboxen SKA kopplas på den givaren.

Tänkte jag skulle slippa att koppla in en till givare helt enkelt å köra på samma.
#1610952
Minns jag inte fel så matar den givaren endast instrumenthuset på "gamla" 960, på nyare 97-98 matar den givaren ECU och mätaren är i sin tur kopplad till ECU, som på 850.

Det lär bli fel att parallellkoppla två mätare på samma givare. Den ena tråden är 5V referensspänning från ECUn som delas med flera givare och sen är den andra tråden signal tillbaka till ECUn.
Mätaren har sin egen mätspänning och om du parallellkopplar styrboxen och mätaren kommer mätaren alltså mata in sin spänning i ECUns 5V-matning eller i mätsignalen beroende på hur du vänder trådarna och varken databoxen eller mätaren kommer mäta rätt, andra fel uppstår nog med.
#1610953
atteatte skrev:Minns jag inte fel så matar den givaren endast instrumenthuset på "gamla" 960, på nyare 97-98 matar den givaren ECU och mätaren är i sin tur kopplad till ECU, som på 850.

Det lär bli fel att parallellkoppla två mätare på samma givare. Den ena tråden är 5V referensspänning från ECUn som delas med flera givare och sen är den andra tråden signal tillbaka till ECUn.
Mätaren har sin egen mätspänning och om du parallellkopplar styrboxen och mätaren kommer mätaren alltså mata in sin spänning i ECUns 5V-matning eller i mätsignalen beroende på hur du vänder trådarna och varken databoxen eller mätaren kommer mäta rätt, andra fel uppstår nog med.
Tack för förklaringen, jag misstänkte nästan att det inte skulle funka. Köper helt din förklaring, var mer eftersom det är samma givare så tänkte jag att det KAAAANSKE kunde gå, men icke.

Får bli att köpa en till likadan givare och sätta i bakkant på topplocket där 960 normalt tar temp till styrboxen på tidiga modeller.
Jag har ju som rubriken säger en 1992a så väldigt tidig 960

@Marlboroman, det gäller bara på senare 960 precis som Atteatte säger.
Xc90 T8 My22 vs My23

Det som sliter mycket på batterier är s[…]

Tack för input, Cotag – väldigt v&[…]

Det händer att kallstart spridaren bö[…]

Det ska jag göra, problemet dök dock upp[…]