Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av StoraB
#1610324
Svart +, Brun med fästöra (minus), Grå ?.... Grå finns endast till armatur. Blir den Blå (i tanken) ? Tankmätaren fungerar, men ingen aktivitet på Svart från bilen
Ska inte Svart som ju pumpen fungerar på med direktkoppling batteriet ge spänning på koppl.plinten Svart från tändning också? Får igång pumpen (Svart) med direkt batt.koppling på armaturen, men från "bilen" inte ett livstecken på Svart däremot Grå ?. Kopplingsplinten har Svart som Grå att välja på. Brun vid sidan om med jordanslutning på pumpkabeln.
Försökt "dutta" på olika ställen med jordanslutning...Kollat alla säkringar. Summa: Enbart 2 kablar att välja på, men dåligt av mig att inget förstå ?
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
#1610334
Antar att du har en b230e i eftersom det är en 86? Varför bytt armatur funka de innan? Samma färg på kablarna på nya och gamla? Bilen ger väl bara ström när motorn går eller i alka fall startmotorn, annars får du bygla bränskepumpsreläet
av StoraB
#1610335
Svar Robin. Bens. mätervippan mekanik sönder. Låg på botten av tanken. Jag hade en ny liggande.... Förpunpen ska väl gå kontinuerligt så fort tändningen är på ? = Inte ett liv.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1610362
StoraB skrev:Förpunpen ska väl gå kontinuerligt så fort tändningen är på ? = Inte ett liv.
Är där förpump på K-Jetronic?? Är inte säker på det. Att pumpen går så är bara en koll på att det fungerar. Dom flesta ska gå i c:a 2-3 sek. och sedan stanna. Men, den ska alltid gå när motorn går runt. Och det ska då definitivt gå hela tiden. K står för (översatt) för kontinuerlig. D.v.s så fort motorn går runt så sprutar det (skivan styr det) in bränsle, oavsett om den startar eller inte. Detta är en nackdel då om motorn inte startar, då "surar" den lätt ner sig.
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
#1610905
Det finns en förpump inne i tanken, finns på min 240 GLT -88 med b230E motor med CI (mekanisk insprutning).
Bytte ut den då den gamla var trasig.

Se bifogad bild.
Tankarmatur.jpg
Tankarmatur.jpg (141.6 KiB) Visad 117 gånger
#1611004
VolvoNisse skrev:Det finns en förpump inne i tanken, finns på min 240 GLT -88 med b230E motor med CI (mekanisk insprutning).
Kollade lite på detta. Jag rostlagade en 245-a från -77( fd poisbil) som tagits ur tjänst p.g.a krockskada. Den var ganska ny då så "någon" köpte den och riktade upp den och monterade på ett tak med sollucka. Lackering (och färgen, blå metallic) var under alla kritik så färgen flagnade och den började rosta. Bilen var inte 10 år dammal när jag slipade den "plåtren" och fixade en omlackering.
Då (1977) var K-Jetronic ganska nytt (på Volvo) så jag kollade nyfiket på den, LH‐Jetronic fanns inte ännu (på Volvo). Där satt bränslepumpen bak vid tanken och slangen från tanken satt i nederkant av tanken. Några år senare kom en ny tank med en ny tankarmatur och både kablar och slangar hamnade ovanpå tanken och då behövdes det en tankpump när bränslemängden i tanken är under hälften.

Håller med om kontakten. Men går att b[…]

Styrpinnen passar i ett hål i stålf&au[…]

Värdering 242

Tjena! Är ny här och skulle behöva […]

Innebär det att jag stryper tillförsel[…]