Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Försökte mig på en bromsservice (ta isär och smörja upp) på Teslan idag och fick efter mycket (massor) om och men ut pinnarna som spänner fast beläggen men där tar det stopp. Lyckades inte rubba beläggen alls och det känns som att dom verkligen ligger an mot skivan och om jag skulle vålda mer så skulle jag kunna ha sönder alltihop. Bara att byta belägg och skivor som gäller?

IMG_9076.JPG
IMG_9076.JPG (313.53 KiB) Visad 190 gånger
IMG_9075.JPG
IMG_9075.JPG (307.93 KiB) Visad 190 gånger
UnleashFusion skrev:
Vet du när senaste broms-skivor/belägg byttes? kanske kan vara dags, speciellt om det sitter så hårt att du knappt kan ta bort det.
Förmodat aldrig :-D Bilen har gått 14500 mil och bromsas alldeles för lite. Så det är inte orimligt att byta direkt, men livet är dyrt nog som det är :)
Jag ska ge mig på att bända lite mer imorgon, försöka pressa beläggen mot kolven så den dras tillbaka. Var lite för orutinerad idag tror jag.
Det ser ut som om du har materialbortfall på bromsskivan i en utsträckning som gör att du nog bör byta skiva och belägg. Det ser ut så på övre delen av bild två.

Jag hade betydligt mindre materialbortfall när besiktningen gav mig en 2:a, och då var det inte så stort val. Där tyckte jag att de var lite griniga. I mitt tycke hade mina skivor kunnat gå åtminstone ett år till. Dina ser betydligt värre ut.
Malmstroem skrev:Det ser ut som om du har materialbortfall på bromsskivan i en utsträckning som gör att du nog bör byta skiva och belägg. Det ser ut så på övre delen av bild två.

Jag hade betydligt mindre materialbortfall när besiktningen gav mig en 2:a, och då var det inte så stort val. Där tyckte jag att de var lite griniga. I mitt tycke hade mina skivor kunnat gå åtminstone ett år till. Dina ser betydligt värre ut.
Ja det kanske är så. Mitt otränade öga ser ingen direkt skillnad från i somras när jag besiktade bilen UA ("du behöver nog bara bromsa lite"), men det kan ju ha varit bättre då också. Det var heller inte en "riktig" besiktning som registrerades utan en där jag gjorde en frivillig som jag betalade för att hitta eventuella fel innan garantin gick ut. Så dom kanske var snällare, även om det skulle vara precis som vilken besiktning som helst.
KalleJ skrev:Testa gå in i Service Menyn och aktivera Brake-burnishing (stänger av regen braking) och låter dig motionera bromsarna osv.

Jo det har jag kört några gånger redan, samt stängt av regen även vid vanlig körning och bromsat hårt.
Kolla att inte kolvarna har rostat fast i oken... Ser misstänkt ut med tanke på hur skivorna är randiga.
I bästa fall är det bara beläggen som kärvat fast pga rost.
Har Tesla gått ifrån gängse glidkolvsok till att ha kolvar från två håll? Kul, så är det ju bak på min gamla V70 :-)

Nåväl, jag unnade mig. Eller bilen. S&a[…]

Om båda har samma Volt område och pol&[…]

Högt oljud ej från motor

Är det inte ett hjullager som Erik Å ti[…]

Ja du hade ju inga felkoder på 5v signalen s[…]