Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Är det någon som kalkylerat på om det kan löna sig att hyra bil i motsvarande prisklass som en egen ny bil - jämfört med att köra denna resa med egen bil (värdeminskning)? T.ex. en resa genom Europa under två veckor där man ligger hela tiden och kör.
En tanke som slog mig bara efter hemkomst från Norge-resa och Hertz-räkningen.
Svårt att tro att några hundra mil ger nån väsentlig skillnad på värdeminskningen. Jag tror inte det är värt det.
Kollade som hastigast på Hertz för en månads bilåkning utomlands och det blir en del påslag och landar på minst 20.000:-.

Edit: En bil kostar i runda slängar 4000:-/mån med allt inräknat, ja förutom ett eventuellt försäljningsvärde då.

Äger man således en hyggligt driftsäker vagn finns det ingen anledning att hyra.
Jo, säkert.
Det är när man jämför Teknikens världs kostnad per mil på nya bilar som brukar hamna 50-100kr milen som man börjar fundera. Jag hamnade på kanske 60kr/mil inklusive 500kr i biltullar och försäkringar för min bilsemester i Norge i fyra dagar.
Inte en chans. Ända gången det är "värt" det, är om du måste göra inköp av egen bil eller om bilen havererar utomlands och de merkostnader det skulle innebära.

Värdeminskning har du på bilen oavsett om du kör den 150-200mil över sommaren eller inte.

Hej. Kan man byta hela mätarpanelen utan att […]

Hybriderna har som StefanN skriver inbyggda skydd […]

Inte en chans. Ända gången det är […]

OM RYSSEN KOMMER

Och det spekuleras i om en av Sverige donerad S[…]