Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Jag har nyligen köpt en xc60 Polestar av 2023 modellen och behöver gärna tips om hur jag ska få bilen att hålla längre samt svar på lite andra frågor. Jag bor i en mindre stad, kör inte ofta samt bor i en bostadsrätt utan möjlighet för föreningen (än så länge) att montera laddboxar på parkeringen.

Så jag undrar hur man ska göra kring körningen för att få motorn att hålla sig i många år? Nu i börjar brukar jag köra på Polestar körsättet för o uppleva motors och kraften i bilen. Kör dock inte långa sträckor och delvis i innerstaden med en del bromsningar varje minut

Har utöver det lite andra frågor:
- Kan man montera någon form av kamera som håller bevakning på bilen medans den är parkerad? Denna är ända jag hittar men undrar om man kan montera det på en Volvo verkstad? https://www.power.se/mobil-och-foto/bil ... lsrc=aw.ds

- Är det några saker som jag ska hålla koll på eller vara försiktig med i framtiden när jag har köpt denna bil?

Och annat tips som ni kommer på så uppskattar jag att få veta det :-)

Tack!
Ladda inte mer än 80% speciellt om du kör mycket korta sträckor (förutsatt att du klarar din resa på 80%). Bra för batteriet att undvika 100% varje dag, varje laddning om det inte behövs.

Tvätta dörrgångarna ordentligt, främst bakdörrarna som sluter sig i hjulhuset.

Kör bara på pure-läget.
- Någon/några gånger i veckan kan du köra Polestar läget tills motorn blir varm och kör på ordentligt tycker jag, full gas vid rött ljus, motorväg o.s.v. borde nog vara tillräckligt för motorn?

Många har fått sprickor på glastaket p.g.a. stenskott, kanske stenskottsskydd på den?

Sista men inte minst, rekommendera Volvo till alla som frågar om bilen
Ja, det gör det ju!

Har du någon länk eller något man kan läsa om det?
Måste ha missat det. Jag laddar själv 100% för jag inte brytt mig mycket om livslängden, men om det är som du säger har jag gjort rätt ändå :-o
Hybriderna har som StefanN skriver inbyggda skydd åt båda håll, bara ladda fullt som gäller.
När vi ser ”tomt” så är det ca 20% kvar, både för batterihälsan och att det alltid ska finnas till fyrhjulsdrift, start av bensinmotor .
Köra omkring med en hybrid oladdad är inte det mest bränsleekonomiska jag testat, fick göra det i 1,5v i väntan på åtgärden vid recallen nyligen, å jävlar va bilen rechargar själv för att hålla upp dessa 20%, å soppa drar dom när dom laddar :-D

Nytt försök med bromsarna idag. Riktigt […]

Försökte mig på en bromsservice (t[…]

Hej Vad krävs för att montera 2005 face[…]

Inte en chans. Ända gången det ä[…]