Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1610781
Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" motor? 2014-2018 181hk D4204T5

Funderar på att köpa ^ men är den verkligen så dålig som alla säger? oljeförbrukning, balansaxelvinande.. med min budget så jag kan knappast få något som gått under 20-30tusen. Är det inte ens värt tanken? fanns ju rejäl krut att få om man chippade den motorn.

Hur dåligt brukar oljeförbrukningen bli? Vad kan hända om balansaxeln börjar låta?

Finns det någon bättre motor du tycker jag ska kolla på istället? tanken är comfort och bränslesnål för pendla till jobb men endå inte alldeles för slö för att göra omkörningar på landsvägar.
#1610785
Är kolvar och dess ringar utbytta eller gar to.m motorn bytts ut så den har de uppdaterade kolvarna och ringarna ser jag inga problem mer än någon annan motor. Aldrig hört om balanssxelproblem på denna vad jag minns

Är många med D5 som får/borde installera skydd för kamremmen då om multiremmen går av. Vilket förefaller drabba rätt många tycker jag

För låga bränslekostnader är väl just en D4 fwd bra, även lägre skatt och ofta försäkring på de. Men inte lönt att chippa rent ekonomiskt, du kommer aldrig köra igen de pengarna. Köp isf en som redan är det. För omkörning behövs inget speciellt
#1610787
De är så klart inte alla motorer av slaget som har de problemen, men visst finns det många ägare som kommer till forumet för att de har sådana problem. Flera av de med problem har fått motorn eller delar utbytta vilket borde ha löst problemen. Det gäller både oljeförbrukning och balansaxlar.

Gällande balansaxlarna finns ”egenskapen” hos en mängd motorer, även hos de senaste från Volvo. Det finns en lång tråd här på forumet om balansaxlar men mig veterligen finns ingen som upplevt annat än att de viner.

Eftersom du nämner krut: Motorn du nämner är inte den D4 som ser snabbast ut på pappret med sina 181 hk, men av alla D4:or har den bäst prestanda, bortsett från V40 D4. Med de milen hade jag siktat på en bil med väldokumenterad historik, som körts längre sträckor och med tightare oljebyten (inte var 3000:e mil).
#1610789
73k skrev: Igår, 08:34
Micce1980 skrev: Igår, 07:04 Är många med D5 som får/borde installera skydd för kamremmen då om multiremmen går av. Vilket förefaller drabba rätt många tycker jag
Gäller det bara D5 eller D4 (181hk) också?
Gäller D5
#1610790
D4 och D5 är prestandabeteckningar. D4 resp D5 kan vara både 4 och 5 cylindriga.
Se tabell för V60 My10 till My18 nedan:

D2 88/120 03/2015 - 05/2018 D 4204 T8, D 4204 T20
D3 100/136 05/2012 - 12/2015 D 5204 T7
D3 110/150 03/2015 -- D 4204 T9, D 4204 T4
D3 / D4 120/163 07/2010 - 12/2014 D 5204 T2, D 5204 T3
D4 133/181 10/2013 - 12/2015 D 4204 T5
D4 140/190 03/2015 - 05/2018 D 4204 T14
D4 AWD 120/163 05/2012 - 12/2015 D 5244 T17
D4 AWD 133/181 10/2013 - 12/2015 D 5244 T12
D4 AWD 140/190 03/2015 - 05/2018 D 5244 T21
D5 151/205 07/2010 - 12/2011 D 5244 T10
D5 158/215 04/2011 - 12/2015 D 5244 T11, D 5244 T15
D5 169/230 04/2014 - 12/2015 D 5244 T23
D5 165/224 03/2015 - 05/2018 D 4204 T11
D5 AWD 151/205 07/2010 - 12/2011 D 5244 T10
D5 AWD 158/215 04/2011 - 12/2015 D 5244 T11, D 5244 T15
D5 AWD 169/230 04/2014 - 12/2015 D 5244 T15, D 5244 T23
D5 Hybrid AWD 169/230 03/2015 - 05/2018 D87PHEV
D6 Hybrid AWD 206/280 06/2012 - 12/2015 D 5244 T15, D82PHEV
D6 Hybrid AWD 206/280 03/2015 - 05/2018 D97PHEV
#1610803
Micce1980 skrev: Igår, 07:04 Är kolvar och dess ringar utbytta eller gar to.m motorn bytts ut så den har de uppdaterade kolvarna och ringarna ser jag inga problem mer än någon annan motor. Aldrig hört om balanssxelproblem på denna vad jag minns

Är många med D5 som får/borde installera skydd för kamremmen då om multiremmen går av. Vilket förefaller drabba rätt många tycker jag

För låga bränslekostnader är väl just en D4 fwd bra, även lägre skatt och ofta försäkring på de. Men inte lönt att chippa rent ekonomiskt, du kommer aldrig köra igen de pengarna. Köp isf en som redan är det. För omkörning behövs inget speciellt
Enligt BSR får man 50hk hästar å 90nm med deras Steg 1, eller 70hk 110nm med deras Steg 1+. 5 å 2 för första å 6 å 6 för andra. Om inte ekonomiskt tänker jag att bilen iaf blir lite piggare?

Kan man se någonstans om kolvringar etc är utbytt? Står sånt med på volvos digitala servicebok? det är nog få säljare som frågar efter sådana detaljer så om man nämner de står dom väl som ett tomtskal å kliar sig i huve..
#1610809
Jag köpte min MY-14 2019 med 13k på mätaren, idag snart 27k.
Förutom rena slitdelar som bromsar/batteri har jag bytt: Två balansaxelpaket på garanti. Kylarfläktpaket, EGR-rör, gasspjäll, en bromsoksmotor. Drivaxel höger p.g.a. en kass drivknutsdamask.
Oljekonsumtion lite över vad jag är nöjd med men får leva med det.
För ett halvår sen så fick jag gjort EGR-delete och han la samtidigt i 250hk/500Nm, 3500kr, bilen går ok på det.
#1610812
Det behövs lite tur när man köper bil med VEA motor. Kompisen köpte en ny V60-15 D4 (D4204 T5) och kör ca 1800 mil/år. Nu har den gått 17500 mil utan några problem och utan förhöjd oljeförbrukning. Sen träffade jag en kille som precis sålt sin V70-15 D4 med 15000 mil, på grund av att den drog enormt mycket olja.
Värdefullt om man kan komma åt bilens historia men det kan vara svårt att få ett ärligt svar!
#1610817
GabrielAlert skrev: fre 06 jun 2025, 23:21 Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" motor? 2014-2018 181hk D4204T5

Funderar på att köpa ^ men är den verkligen så dålig som alla säger? oljeförbrukning, balansaxelvinande.. med min budget så jag kan knappast få något som gått under 20-30tusen. Är det inte ens värt tanken? fanns ju rejäl krut att få om man chippade den motorn.

Hur dåligt brukar oljeförbrukningen bli? Vad kan hända om balansaxeln börjar låta?

Finns det någon bättre motor du tycker jag ska kolla på istället? tanken är comfort och bränslesnål för pendla till jobb men endå inte alldeles för slö för att göra omkörningar på landsvägar.
Jag har en V60 D4 aut. MY17 med D4204T14-motorn, 190 hk. Hämtade ut den 2017-02 och har varit förskonad från större problem.
Bilen fick Polestaroptimering och senare även BSR Steg 1+, grymt nöjd med det.

Det som har hänt är typ läckage vid främre vevaxeltätning (försäkringsärende),
tryckgivaren till inloppsluften la av på en utlandsresa (lätt åtgärdat om man vet att det är felet).
0,5l olja har fyllts på endast vid ett tillfälle mellan servicear så oljeförbrukningen är obefintlig. Byter olja/filter efter halva serviceintervallet.
Inga EGR-problem.
Oljan i växellådan byts efter 9000 mil på eget initiativ (ej servicepunkt).

Nu har bilen rullat 24600 mil med som sagt en ägare.

Indikationer på att backventilen vid insprut[…]

Har D4204T5 samma problem som D4204T14? nån […]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Trevlig bil! Kul ändå att hyfsat l&a[…]