Amarace skrev:Lennarte skriver hur man gör på primitivt sätt, så har jag gjort också förr, fast utan bladfjäder. Man slår med slägga på däckkanten så man får klinchen att släppa från fälgen o så använder man däckjärn för att kränga av däcket.
Nuförtiden lämnar jag det gärna till däckverskstad (eller lånar maskinerna) istället :)
"Vi" skaffade en "modern" däckapparat i slutet på -60-talet, men den funkade bara på personbillsdäck. Lastbilar, entreprenadmaskiner och traktorer fortsatte vi på det gamla sättet ända tills jag slutade där hösten -76. Dock var det mest punkteringar, nya däck var inte så vanligt. Däremot hade vi en väldigt bra balanserings maskin. Man lade hjulet på en kona som sitter på en spets, lossar och släpper ner ett stöd, läser av en luftbubbla i en glasring (typ vattenpass), lägger en vikt på fälgkanten av ungefärlig storlek i förhållande till däck och fälg, provar sig fram till rätt storlek, låser fast konan lyfter av hjulet slår på vikten, lägger på hjulet, "läser av" luftbubblan, e.v godkänner eller lägger på en liten vikt till eller flyttar den vikt men redan satt dit. Efter lite trixande är man nöjd, då tar man en skruvmejsel mot fälgen och snurrar fart på hjulet. Medans det snurrar släpper man ner konan, rör sig hylsan ingenting utan hjulet snurrar helt rakt är det Ok, om hylsan rör sig får man med en typ tuschpenna göra ett märke på hylsan, låsa fast konan, göra ett märke på däcket mot märket på hylsan, lyfta ner hjulet, slå på en vikt av lämplig storlek diagonalt mot varandra (en på utsidan och en på insidan), lyfta på däcket igen snurra fart på hjulet, släppa ner honan, e.v göra ett nytt märke, låsa fast konan o.s.v, o.s.v. Det fungerade alldeles utmärkt att balansera hjulen så, men kompisens helelektroniska (som jag lånar numera) är betydligt smidigare att använda :lol: :lol:
Mvh
Lennart