Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en Volvo S60 2011 som vägrar starta.
Det är en diesel D5 205 hkr i bilen.

1) Startmotorn spinner på ordentligt.
2) Inga felkoder aktiverade.
3) I läge 2 på nyckeln kan man höra att bränslepumpen surrar.

Bilen var inne på Bilia vid första stoppet. När dom skulle kolla på bilen startade den och då kunde dom inte gör något.
På Bilia såg dom inte heller en enda felkod.

Finns här någon på forumet som har någon ide om vad detta kan vara ?
Nog är diagnostiken bra kasst när det inte ens kan ge någon information om vad felet kan vara vid ett så allvarligt fel som att bilen inte startar.

/Hasse
sicnarf skrev:Jag hittade detta på ett Amerikanskt forum. Det var en en med samma motor som din
och han hade också samma problem.
Han fick rådet att byta Crankshaft Position Sensor. Är det vev axel givare?
I andra hand var det temp sensorn och egr ventilen sist.
Läs här: https://www.justanswer.co.uk/volvo/kvls ... oblem.html
Tack för respons.
Jag har skaffat en vevaxelgivare och precis fått den. Jag kommer att byta den förmodligen i helgen.
Märkligt att man inte får några felkoder dock.

Jag har skaffat VIDA 2014D och installerat den på en Windows 10 Pro maskin enligt den förnämliga beskrivningen av trixeo.
Jag hade inga som helst problem att installera enligt beskrivningen.
Efter installation av VIDA installerade jag drivrutinerna till den Mongoose Pro dongle jag skaffat.
VIDA ser dongenln och det går att välja den i drop-down menyn.
När jag sedan ansluter dongeln till bilen kan programmet inte kommunicera med bilen.
Är en Mongoose Pro ett dåligt alternativ ?
sicnarf skrev:Du har väl sökt hjälp igen på Volvo Tuve dit du tog den första gången?
De måste ha något bättre svar än att bara ge upp och säga att inget hittades.
Jag är lite tveksam att låta dom titta på bilen igen.
Varje gång jag begär bärgare kostar det 1500 kronor i självrisk.
Man vet ju inte hur många gånger bilen ska dit och dom konstaterar att den startar fint och inte kan göra något.
Moyja skrev:Det kan vara högtryckspumpen som är problemet. På min D5 startade motorn när den var kall, när den var varm var den helt omöjlig att starta. Jag köpte en begagnad pump på skroten och bilen var okej igen.
Skulle man inte få några felkoder i det fallet ? Fick du inga felkoder ?
Sen kan man undra om ett sådant fel skulle kunna ge intermittent fel som i mitt fall.

Jag har beställt ett kit så att jag ska kunna mäta trycket i common-rail fördelaren.
Jag skall få detta i kommande vecka. Då borde jag kunna avgöra om jag saknar bränsletryck.

https://www.ebay.com/itm/146527049740

På en del andra bilar används förs[…]

En -07 har väl inte sprintar🤔

Värdering 242

Tjena! Är ny här och skulle behöva […]

Innebär det att jag stryper tillförsel[…]