Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1610341
Har bytt huvudkopplingscylinder och var tvungen att koppla ur batteriet och har fått en massa fel efter det. :-( Se bild.

Motorn startar men får meddelande i displayen "Försämrad Motorprestanda" och motorn går orent och det går inte att gasa!
Vida säger att det är fel på gaspedalen bland annat, tittar på utsignalen från gaspedalen så reagerar "Accelerator Pedal position PWM" när man trampar på gasen, men inte "Accelerator Pedal position via CAN"!?? Se bild.

Någon som har en aning vad som är problemet här?
massafel.JPG
massafel.JPG (105.58 KiB) Visad 1264 gånger
gaspedal.JPG
gaspedal.JPG (58.3 KiB) Visad 1264 gånger
#1610343
Hmm skulle misstänka att du kommit åt kablaget till gaspedalen, kanske klämt det eller om någon kontakt glidit ur..
Clutch Pedal Sensor lär ju hänga ihop med bytet.
Kan ju iofs vara fel på någon helt annan enhet som kortsluter CAN från gaspedalen. Det lär väl ligga fler enheter på just den CAN-bussen? ;-)
#1610430
Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här: viewforum.php?f=56

Kolla att gaspedalens kontakt är på plats, kolla kabeln från gaspedalen.

Mät med Voltmeter:
pinne 1, Grön-Orange: 5V från CEM , kan skapa felkod CEM-B102921 om den inte är ok
pinne 2, Gul-Orange: gaspedal läge 0-5V (analog signal till CEM) Skapar felkod CEM-B102921 om den ligger till jord
pinne 3, Lila-Grön: Jord 0V (analogsignal-funktionens jordning från CEM) troligen ok
pinne 4, Svart: Jord 0V (Jord till PWM-funktionen i gaspedalen, från karossen) troligen ok
pinne 5, Blå-Vit: gaspedal läge, PWM Puls-bredd modulerad signal, direkt till ECM (går inte att mäta med Voltmeter, men är troligen ok)
pinne 6, Blå-Röd: 12V från säkring 20 på CEM, till gaspedalens PWM-funktion, troligen ok.
#1610655
Tack som tusan för alla bra svar!

Men tyvärr har jag av någon konstig anledning, inte fått några aviseringar om era svar?
Ja det är en XC70 2.4 D / D4 AWD -14
Men här kommer uppdatering. Resistansmätte mellan pinne 2 på gaspedalskontakten och 34 på CEM-kontakten och hade avbrott, när jag mätte mellan CEM 52 och stift 3 på gaspedalen hade jag kontakt, men även till stift 2. Så av avbrott till stift 2 (gul/orange) och kortslutning mellan kablarna till stift 2 och 3(Violett/grön). Så tydligen har jag orsakat det när jag höll på och kämpade med att få tillbaka kopplingspedalen, det var inte lätt...
Kollade runt efter kabeln med ett endoskop och hittade avbrottet(hoppas det är det enda), monterat bort ratten och ska försöka skarva ihop det imorgon, trångt och eländigt. Se bild tagen genom "ratthålet".

Tack också för uppgifterna om vilka signaler som skall finnas på varje stift. Var kan man hitta de uppgifterna? Jag har ju bara elschemat och där finns ju inga såna uppgifter. Skall mäta upp signalerna när jag lyckats laga ledarna.

Någon som har tips på hur man skarvar ihop trådar i trånga svårtillgängliga utrymmen? Tror inte jag kommer åt med lödkolven där... :-/ Är Biltemas lödhylsor bra? Men kanske svårt att komma åt att värma där...
Bilagor
Avbrott.jpg
Avbrott.jpg (173.91 KiB) Visad 576 gånger
#1610698
klrtri skrev: ons 04 jun 2025, 23:07 Men tyvärr har jag av någon konstig anledning, inte fått några aviseringar om era svar?
..Någon som har tips på hur man skarvar ihop trådar i trånga svårtillgängliga utrymmen? ..
Notifiering dyker bara upp då någon använder "svara med citat".
Klassiska skruvplintar á la sockerbit är faktiskt bättre än sitt rykte :-) Ser kanske lite "B"-ut men ger tillförlitlig kontakt över lång tid bara man fixerar kablarna så de inte nöts av vid plinten pga upprepad böjning. Och så ska det förstås vara torr miljö så att korrosion inte kryper in mellan kopparkardelerna..
Klart, snyggast blir ju att löda och isolera med krympslang. Men får inte lödpennan plats så.. Näst snyggast crimp-skarvhylsor
#1610715
Ok då förstår jag varför jag inte fick några aviseringar.

Jo, det blev "Old-School" med sockerbitar... Det fanns inte plats att komma in och löda och krympslang, vilket jag föredrar. Ingen kommer ju heller att se dem mer, förhoppningsvis. :-)
Fast jag kompletterade med ändhylsor, för att förhindra att just som du skriver, det finns en risk att de går av vid plinten. Tejpade sedan in alltihop mot kabelstammen.
Monterade tillbaka ratten och startade motorn, och ingen skillnad alls, gick inte att gasa alls, motorn ställde sig på 1500varv. Tänkte "h-es, j-a, förb..., skiiit!
Plockade kontakten till gaspedalen och mätte med voltmetern och kollade med de signaler som du angett innan, och märkte att jag saknade spänning på pinne 6. Det visade sig att jag hade glömt att sätta tillbaka säkringen i CEM som jag hade plockat ut tidigare! :-D
Startade om och nu gick det att gasa!

Förresten var hittar du värdena på signalerna, finns de någonstans i Vida eller på nätet?

Så nu är det bara att plocka ihop allting igen, det värsta är att allt jobbet med att byta huvudkopplingscylindern och efterföljande elfel var helt i onödan, koppplingspedalen sjunker fortfarande, så antagligen är det byte av slavcylinder och koppling som behövs. Men det ger jag mig inte på själv det får Volvo göra. Men jag tycker att jag borde tillbaka de 1600kr som jag betalade för felsökning hos Volvo där de påstod att det var huvudkopplingsscylindern som behövde bytas... :bored:

Tackar ödmjukast för hjälpen!
Bilagor
Sockerbitar.jpg
Sockerbitar.jpg (1.76 MiB) Visad 339 gånger
Drivaxel xc90 sport.

Hej, har tidigare haft en v50 med sportchassi och […]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att de[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" mo[…]

Jag skulle inte råda någon att inte ko[…]