Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ChristerN
Hej. Relativt ny ägare av en V90 av 22-års modell och till min förvåning verkar det inte gå att fälla passagerarsätet fram på samma sätt som tidigare modeller. Alltså upp med några knappar bakom sittdynan så fäller man hela ryggstödet framåt. Har jag missat något?
Manualen på nätet är ju ett skämt så där hittar jag ingenting.
av GoranP
Intressant med pdf'en på bruksanvisningen. En fråga, var hittade du denna som pdf? Vet du om den även finns som pdf till nyare bilar, som i mitt fall en V90 T6 2025.
Jag instämmer i det tidigare påståendet om att manualen på nätet i webform är inte optimal, förenklat uttryckt.
av UnleashFusion
GoranP skrev: ons 04 jun 2025, 21:50 Intressant med pdf'en på bruksanvisningen. En fråga, var hittade du denna som pdf? Vet du om den även finns som pdf till nyare bilar, som i mitt fall en V90 T6 2025.
Jag instämmer i det tidigare påståendet om att manualen på nätet i webform är inte optimal, förenklat uttryckt.
Du hittar det här: https://www.volvocars.com/se/support/car/v90/article/ - "visa andra dokument för nedladdning" så får du just din V90 2025 bruksanvisning.
av AndS
Det går inte att fälla, idag finns mera funktioner i stolarna utifrån t.ex. krocksäkerhet.
Och att det saknas i handbok är ju för att funktionen att fälla inte finns. ;-)
av ChristerN
apersson850 skrev: ons 04 jun 2025, 21:38 Det går inte på min XC90 från 2019 heller, så det är förmodligen inte tänkt det ska gå på en V90 heller.

Kolla på sidan 236 i Bruksanvisningen.
Tack! Har letat och letat men inte hittat manualen i PDF!
Men, tyvärr verkar du ha rätt. Det går inte :-(
AndS skrev:Och att det saknas i handbok är ju för att funktionen att fälla inte finns. ;-)
Det står faktiskt att omnämnt att ryggen inte går att fälla helt framåt.
Bilarna har ju sedan några år tillbaka instruktionsboken inbyggd i bilen. Söker jag på "ryggstöd" i min XC90 kommer det upp några olika avsnitt. Det som handlar om framstolarna nämner även att man inte kan fälla fram dem helt.
Jag har inte kollat vad det står i vår XC70, där instruktionen också finns inbyggd och sätet dessutom går att fälla helt.
av AndS
I vår tidigare V70 fanns det beskrivet hur man gjorde med hakarna i bakkant på ryggstödet. Letade efter funktionen när vi 2017 köpte V90CC och det beskrev bara hur man kan justera ryggstödet, inget om att det gick att fälla och såg inget på ryggstödet för att kunna göra så. Brukade göra det på V70 och kunna höra dryga 3m material.
Det är just den funktionen som försvunnit och författarna till bruksanvisningen har uppenbarligen insett att en och annan vant sig vid den funktionen (första Volvon jag hade där det gick var en 854 Turbo). Därför står det nu omnämnt att det inte går.
Jag har för mig att det redan på min första Volvo, 142 -72, fanns fällbart ryggstöd på passagerarplatsen fram.
Lite tråkigt att dessa har försvunnit då jag har använt funktionen för att transportera längre föremål, bla dynor till båten i många år. Nu får jag se om jag får in dynorna eller om jag behöver lösa det på annat sätt.

Jag tror bilen ska starta och gå, men d&ari[…]

Köp hos Trodo.se. De har ett kontrollsystem f[…]

Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

AC & kylfläkt

Jag har då fått beställt en ERA k[…]