Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
Varför ska du sänka trycket?? Bränsleboxen kompenserar ju med längre öppettider då ju. Om boxen går i "limp home mod" kan det funka, men då kan du inte starta motorn kall för "choken" fungerar inte.
av Vetinte
Nej asså jag vet inte undrade bara om jag kan göra det som ett exempel, vad är limp mode som du snackar om?
Användarvisningsbild
av lennarte
Vetinte skrev: var är limp mode som du snackar om?
Det är när insprutning och tänd systemen inte längre klarar av att reglera efter dom specifikationer insprutning och tändning är programerade för med hjälp av ingående komponenter på ett sätt som är avgasrenat enligt dom krav som dom är byggda för.
Då stänger dom ned och "går över" i ett förprogrammerat nödprogram så man ska kunna ta sig hem eller till en verkstad. Oftast tar den då betydligt mer bensin eftersom den inte reglerar något efter t.ex tempmätare, Lambdasond, m.m.
av TioTusenKRBil
Har du gjort allt som tidigare beskrivit i tråden så är det väl bara ett redigt avgasläckage runt lambdasonden som verkar vara problemet.
av Vetinte
Okej, då får jag kolla närmare på avgassystemet! Skriv gärna mer om nån kommer på något mer! Tack så mycket.
Mvh Elias
Användarvisningsbild
av lennarte
Vetinte skrev:Okej, då får jag kolla närmare på avgassystemet
Det gäller hela vägen från LMM till lambdasonden, inkl. bromsservo, vevhusventilation, spjällhus, AC (även tanken), kolķanistern och något jag säkert glömt
av Vetinte
Okej, jag hade ingen avgasläckage men de kanske kan vara intressant att rengöra spjällhuset en gång. Sedan kolla efter hela systemet. Men det där med att det kan vara läckage vid en massa andra ställen så som bromsservon. Kan man kolla det på nått sätt eller måste man bara känna sig fram typ?
Användarvisningsbild
av lennarte
Lossa slangarna och sug. Det blir problem med vevhusventilatonen, där är stor volym (hela motorn) så där är bättre och plugga slangen till insuget och köra utan ett tag. Men alla övriga, lossa dom på insuget en efter en och sug. Har du AC är där en tank bakom stötfångare fram. Jag hade läckan där för många år sedan, då satte jag en slangsump på insuget med en skruv i och körde så något år. På tanken där hade ett rör gått av (plast blir gammal) men det är samma tank till vänster och högerstyrda modeller så jag spacklade igen röret på vänster sida och använder det högra.
av Vetinte
Okej, men alla dom vacum slangar som jag behöver bry mig om sitter på insuget nån stans om jag har fattat rätt alltså. Det var ju väldans intressant, det hade jag inte hört talas om innan. Jag har ingen ac dock 😅

Tjena! Har precis haft samma fel på min d2, […]

Byta spridare

Jag bytte på min v50 2012, jobbet gjorde jag[…]

Sådär ja, ena sidan bytt. Inte jät[…]

Köpa spjällhus.

Vågar man köpa spjällhus på […]