Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Frågan gäller V70 -10 2.4D

Jag upplever problem med båda låskistor på högersidan, som ofta inte låser eller låser upp sig och ofta stannar halvvägs osv. Har förstått att det är ett vanligt fel och har kollat hur man byter låskistor, det verkar inte vara några konstigheter.

Problemet är att bilen är utrustad med mekanisk barnspärr och blockerat låsläge. Låskistorna för detta som jag rotat fram i VIDA;
- 31253921 Lås höger bak (med blockerat låsläge, utan elektrisk) och
- 31253674 Lås höger fram (med blockerat låsläge, CH -318594)
verkar bara finnas på skroten eller kosta skjortan på utländska sidor. Min fråga är helt enkelt om man kan använda låskistor UTAN blockerat låsläge istället, då den funktionen inte känns så viktig för mig. Värt att nämna är att bilen är utrustad med larm, vilket känns som det största hindret. I så fall tänker jag t.ex. använda 31253658 fram istället.

För att ytterligare förbättra urvalet funderade jag också på om man kan använda låskistor som är till keyless system, trots att inte bilen har det.

Tack för hjälpen!
Hej,

Har du fått svar/klarhet i denna frågan?

Dvs, kan man sätta in en låskista modell L201, när det har varit L202 tidigare?

Skillnaden mellan dessa är:
- L201, saknar blockerat låsläge
- L202, har funktionen blockerat låsläge

Om man har L201 fram på båda sidor och L202 bak på båda sidor, så fungerar detta eller måste man exempelvis programmera om låsningen?

Som tidigare har skrivits, så verkar det vara svårt att på marknaden hitta nya L202 låskistor, förutom Volvos original.
Någon som vet var man kan hitta L202 låskistor?

Tycker också att blockerat låsläge är ett feltänk, som jag gärna skulle vara utan. Om någon är i bilen, när den låses utifrån, så kan man alltså inte öppna dörrarna inifrån.

Tackar för hjälpen!

Sådär ja, ena sidan bytt. Inte jät[…]

Köpa spjällhus.

Vågar man köpa spjällhus på […]

Ok då förstår jag varför jag[…]

Volvo V50 "Mr White"

Helt rätt, och lite läder där s&ari[…]