Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av grillchips
Jag får alltid brottas med Circle Ks laddare när jag är i Skövde och hälsar på släkten, trots app, kort och annat preppat så är det alltid något som tjorvar. Skit bakom spakarna, med all sannolikhet, men än så länge är Teslas laddare oslagbara enligt min erfarenhet. Förutom de gånger då de är "trasiga", men "funkar" och levererar 30-35kW eller vad det är. Men kanske bättre än att de är helt avstängda, vad vet jag.

Verkar som att Tesla gått ut brett med att uppgradera till V4-stationer nu? "Konsekvens" av att de inte kan bygga nya stationer kanske.
Användarvisningsbild
av batmac
Verkstadsbesök idag. Det som påstås orsaka knarret är fjäderbenslagring, men man såg också att främre nedre länkarmarna är kass. Eller ja bussningarna.

Kollar jag teslas katalog så ligger fjäderbenen på 3500kr/st och länkarmar runt tusenlappen. Så ca 9k + arbete är väl att förvänta sig.
Användarvisningsbild
av batmac
Alltså, jag börjar bli lite fundersam vad fjäderbenslagring öht är fram på en Model 3.. också hur fjäderbenet får det att knarra när man svänger. Är jag helt tappad?

Förmodligen är jag det, vrids hela benet när man svänger? Stenkoll på bilar hör ni ju..

Det är alltså här det kanske knakar då? Och den är i ett stycke så det inte går att byta bara en bit

fjäderben.jpg
fjäderben.jpg (29.21 KiB) Visad 286 gånger
Screenshot 2025-06-03 224956.jpg
Screenshot 2025-06-03 224956.jpg (71.29 KiB) Visad 286 gånger
av Lövet
Gula delen skulle jag gissa är själva lagret. Det ser lite annorlunda ut än ”vanliga” fjäderben
Användarvisningsbild
av batmac
Och det skulle då orsaka knarr vid sväng? Ja jisses, jag begriper inte :-D

Jag tror ändå jag åker till feltema och köper mig lite gött fett imorgon och går lös på länkarmen. Billigt försök om inte annat.
Användarvisningsbild
av frasse4
Oljud från fjäderbenslager förknippar inte jag med att svänga, men det ger väl viss rörelse i fjädringen också. På min P2 har fjäderbenslagrer börjat ge sig höger fram (tydligen vanligt även på XC40 och C40) och det ger ett klonk när man kör över ojämnheter. Ingen Volvo utan klonk i framvagnen .

Jag kände på toppen av lagret och bad en vän att gunga bilen i sidled och då kände jag att det var större glapp på höger sida.
Användarvisningsbild
av batmac
Okej, ja mekanikern lär väldigt säker på sin sak. Han bad mig stanna lite innan vi körde fram till lyften och vrida fullt ut på ratten, och inom en sekund sa han "det där är fjäderbenslagring". Det fanns liksom inga tvivel i hans värld.

Jag har inga klonkande ljud vad jag kan höra iallafall, bara knarr. Det låter väldigt likt ljudet jag hade när just länkarmen var kass.
Användarvisningsbild
av batmac
Skred till verket och för att göra en lång historia kort så vet jag inte om jag lyckades få in så mycket fett, men om jag gjorde det så hjälpte det inte ens lite. Så det är väl kanske som verkstaden säger.

Tog loss hela historian för jag tänkte att jag skulle ta loss gummit helt och hållet, men det slutade med att jag körde in en limspruta istället ändå..
IMG_9054.JPG
IMG_9054.JPG (664.39 KiB) Visad 174 gånger
Liten hoppfull uppdatering. Efter att ha fortsatt läsa runt så har jag på flera olika platser stött på inlägg och info där man menar på att knarr vid fullt rattutslag vid stillastående är fullt normalt, det är bromsarna i hold-läget som knarrar. Om man bara rullar lite lite så knarrar det inte. Jag testatde detta och så fort jag har bara lite rull så är det tyst. Så knarrandet mekanikern anmärkte direkt skulle vara fjäderben är enligt Tesla helt normalt.

Jag åkte idag till Tesla för att köpa undre länkarmarna, och fick där höra samma sak. Att knarret är normalt och att man tvivlade starkt på fjäderben. Man trodde mer på att länkarmarna som är dåliga också orsakar knarret. Eventuellt dom andra nedre länkarmarna, men man börjar oftast med dom som är dåliga på min, dvs lower lateral link.

Så nu har jag köpt delarna och ska fara och skaffa en momentnyckel också, sen blir det att ge sig på ett byte. Instruktionerna är tydliga och inga konstiga steg så jag vågar på egen hand. Fick lite tips och råd från Tesla också. Tesla debiterar 30 minuter för byte av paret, så med en långhelg stundande så ska väl jag klara mig också. Spännande! :-)
IMG_9056.JPG
IMG_9056.JPG (933.27 KiB) Visad 73 gånger
Intressant! Ja man ska ju inte snurra ratten stillastående ändå för servots skull (och däcken) så det är ju ett relativt litet problem om det är så. Aldrig reagerat på det själv på min. Upplevde inget knarr varken stillastående eller rullandes.
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23

Sådär ja, ena sidan bytt. Inte jät[…]

Köpa spjällhus.

Vågar man köpa spjällhus på […]

Ok då förstår jag varför jag[…]

Volvo V50 "Mr White"

Helt rätt, och lite läder där s&ari[…]