Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Marlboroman skrev: ons 21 maj 2025, 09:06 Stiften kommer åt genom att plocka bort plastkåpan ovanpå motorn, lossa kontakterna till tändspolarna, lossa en 10mm skrev per spole, dra den uppåt och sedan kan man komma åt att lossa stiften.
Tack! Tog en titt och kom fram till stiften. Men jag har ingen tänstiftnyckel/hylsa med rätt mått (rena moppe-stiften, ju! :-) ) Får se om jag kan komma iväg till Biltema eller nå't..
Den som har flest verktyg när man dör vinner! :-D En tur till Biltema gav en lång tändstifthylsa, en momentnyckel för låga moment ( < 30 Nm) och en "inspektionskamera" (ett endoskop).

Det var den roliga biten. Nu tar vi det tråkiga...

Har ingen aning om hur man numrerar cylindrarna - nedan använder jag #1 för cylindern närmast kamremmen, för det var där jag började.

Tändstiften och cylindrarna såg okej ut för #1, #2, #4 och #5. Inte rena, men inte katastrofalt dåliga. Bilder på #1 nedan.

Tändstift #3 var extra trögt att få ur, och synen var inte trevlig. Krossat! Och det var svårt att få ur för gängan på stiftet var lätt stukad längst ut. Lyckades inte få skärpa på bilden av kolv/cylinder. (Kan göra ett nytt försök om det behövs.) Se bilderna nedan.

Slutsatsen är (väl?) att kamremmen "kuggat över"? Frågan är hur illa det är. Om tändstiftet landar i kolven, är det givet att även ventiler gjort det?

Detta är såklart ett verkstadsjobb (i alla fall för mig). Vad är chanserna att motorn går att rädda? Och vågar någon spekulera om det går åt en liten (säg 10 kkr?) eller stor (säg 25 kkr?) förmögenhet?
Bilagor
tändstift #1.JPG
tändstift #1.JPG (5.77 MiB) Visad 233 gånger
kolv cylinder #1.jpg
kolv cylinder #1.jpg (601.46 KiB) Visad 233 gånger
tändstift #3.JPG
tändstift #3.JPG (3.41 MiB) Visad 233 gånger
kolv cylinder #3.jpg
kolv cylinder #3.jpg (787.32 KiB) Visad 233 gånger
tvåhundra60nian skrev: tis 03 jun 2025, 22:55 ..Om tändstiftet landar i kolven, är det givet att även ventiler gjort det?..
Aj, oj.. :-o Tändstiftet borde rimligen inte kunna landa i kolven, hur felkuggad kamremmen än är.
Måste väl vara en krökt eller sönderslagen ventil som kommit i kläm mellan kolv och stift? Eller möjligen havererad kolv eller vevstake så att kolven inte höll sig där den borde?
Vad visar sista bilden? Vad det än är så ser det väldigt trasigt ut..
Fick du med någon vinkelspegel med inspektionskameran så du kan fota ventilerna?
Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En grötig röra! Kan ju vara mosade rester av ventiler.. Det runda ljusa i knaterna kan antingen vara cylinderväggarna eller tändstiftgängan. Som sagt dålig skärpa. Skall lära mig mer om Android-appen jag använder och se hur mycket man kan ställa in.

Någon sorts "spegel" kom med kameran, men det är bara en polerad metallskiva.. Inte säker på om det skall sitta en riktig spegel där.. Gör kanske ett försök i helgen.

Fascinerande att bara en cylinder verkar skadad..

Eftersom kamremmen i sig verkar vara i gott skick undrar man om det är en remspännare som blivit för slapp.

Bilen är en V70 II 07 (uttagen 06), 14000 mil och i väldigt gott skick, i a f allt man kan se utan att lyfta den. Jag räknade med att byta "förslitningsdelar" som bromsar och åtm ett halvt avgas-system. Det är en stor sorg om den inte går att fixa... :crying:
@klacken, @vjohnj : Tack båda!

Drog ett varv på nätet, och ett motorbyte verkar gå loss på minst 50 kkr. Såg en uppskattning av arbetskostnad - 10 timmar, 1500 kr/timme = 15 kkr. Något tips om var jag kan hitta pris på ersättningsmotor? Tänker begagnad i gott skick, relativt lågt miltal etc..

Hade ingen aning om priser på liknande V70:or (miltal, automat, skick..) så drog ett varv på bytbil också. Tänker lite högt bara för att bearbeta eländet:

- Någonstans runt 100 kkr för en motsvarande V70 och avyttra den havererade för att få hem lite pengar från den.
- Köpa en "riktigt billig" V70 att använda medans ögonstenen får en ny motor. 25 kkr för den billiga och 75 kkr för motorbytet, typ, och en liten slant tillbaka på ersättaren..
Kolla hos HK Bildemontering i Nykyrka, de har högvis med gamla bilar. Endast en bråkdel ligger upplagda på bildelsbasen. Brukar vara billiga men lite av "you get what you pay for". Jag har bara köpt smågrejer där iofs :-)
Volvo V50 "Mr White"

Helt rätt, och lite läder där s&ari[…]

En blinkers funkar inte Volvo 940

Funkar parkeringsljuset? då har du väl […]

"T6 är ju en fantastbil med en bensina[…]

Vilken mjukvara har ni?

3.5.27 släppt, ej OTA. Jag ska in nästa[…]