Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jvolvo21
Hej!
Jag har en volvo xc40 2021 T2 129hk bensin. Efter att ha dragit en husvagn med totalvikt 1300kg, fick jag efter någon dag upp att 1l motorolja behövdes fyllas, vilket jag också gjorde. Efter ca 75 mil, varav 192km var med husvagnen verkar den litern ha förbrukats då mätarn åter igen visade låg oljenivå. Jag fyllde där efter på ny olja och lämnade in bilen på Brant, där jag köpte bilen, då den har Volvo selet garanti kvar. De konstaterade att det var torrt i motorutrymmet, utan spår från någon läcka. Sedan sa dem att jag får räkna med att den drar så mycket olja, då bilen har en för svag motor. Jag förstår självklart att motorn blir ansträngd och att förbrukningen ökar, men ska den verkligen dra så mycket olja och hur ska man åtgärda problemet?
1 liter på 75 mil låter ju inget vidare... är den motorn så usel alltså ? För många år sen körde jag en V60 T3 (150hk) och drog då en hel del husvagn med liknande vikt. Den fick också jobba men aldrig att jag fick fylla på olja..
FIck du något svar av Brandt hur mycket oljeförbrukning som fortfarande anses normalt ? Att motorn skulle vara för svag låter som en dålig ursäkt, Volvo har satt in motorn i bilen och typat den med en viss dragvikt. Då är det väl rimligt att tycka att bilen skall klara det ??
Lycka till
/M
@jvolvo21,
Skulle snarare tro att du haft bensin i oljan från kortare stadskörning, som sedan brännts(dunstat) bort när du drog husvagn och fick ordentlig temp på motorn.
Sen så får du räkna med att en turbo motor drar lite olja när man drar en husvagn.

"T6 är ju en fantastbil med en bensina[…]

Vilken mjukvara har ni?

3.5.27 släppt, ej OTA. Jag ska in nästa[…]

Intressant! Ja man ska ju inte snurra ratten still[…]

D4 VEA dricker olja

Okej då kör jag på det istäl[…]