Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av S60D5AWD
Hej,

Jag lämnade in min S60 D5 -12 för några veckor sedan på AC-service (upplevde dålig kylning och störigt vinande ljud) där dem konstaterade att jag inte hade något tryck i kompressorn.

Kompressorn byttes, allt frid och fröjd. Bra kylning och inget missljud.
Nu ca 3 veckor senare så har jag missljud igen! Låter värre än innan kompressorn byttes i takt med gaspådrag och upphör när jag stänger av AC:n.

Har läst massa trådar om just missljud från AC:n men det finns så många teorier att jag blir snurrig.. Magnetkoppling, lager, ventil osv.

Ska tillägga att drivremmen byttes för några månader sedan, om det nu har någon betydelse.

Kommer självklart lämna in bilen men behöver jag vara orolig att köra med den? Hör skräckhistorier där remmar går av och pajar hela skiten. Help a girl out! Behöver jag sitta med hjärtat i halsgropen när jag kör? :O
Användarvisningsbild
av MartinS
Allt du nämner som kan fela borde vara nytt iom kompressornbytet. Jag skulle nog köra med AC'n avstängd till firman felsökt den ingen.
av S60D5AWD
Ja, så tänker jag också.. och märkligt att problemet kom tillbaka efter några veckor. AC:n kyler dock som den ska.

Är det fine att köra med AC:n avstängd? Tänker om det är risk att något lager skär? Är ingen expert direkt så det kanske är dumma frågor.. :x
Användarvisningsbild
av MartinS
Om du kör med den avstängd snurrar remhjulet, men inte axeln in i kompressorn. Om den är tyst med den avstängd torde ljudet komma innifrån kompressorn och därmed säkert att köra med så länge den är avstängd, så tänker jag.

@klacken, @vjohnj : Tack båda! Drog ett var[…]

låg tomgång v70 04a

Sitter det inte tomgångsmotor/ventil på[…]

Fällbart framsäte?

Det går inte på min XC90 från […]

Tack som tusan för alla bra svar! Men tyv&[…]