Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bronze
#1609997
XC90 2,5T 2003

Får snart be om ursäkt efter alla typer av trådar kring min stackars renovering...
Har bytt tätningar och VVT drev på båda sidor.
Jag får inte till det trots att jag följt VIDA vid montering och har låst vev och kammar.
Vid montering ser det ut som bild 1 och efter att ha snurrat motor två varv så står det åt helvete igen enligt bild 2.
Hur är det ens möjligt?
1.jpg
1.jpg (78.02 KiB) Visad 2593 gånger
2.jpg
2.jpg (92.53 KiB) Visad 2593 gånger
3.jpg
3.jpg (76.78 KiB) Visad 2593 gånger
Användarvisningsbild
av Erik Å
#1609999
Visst vrider du vevaxeln åt rätt hål dvs medurs? Annars "sackar" VVT-naven och remmen tappar spänningen.. :-/
Användarvisningsbild
av taxi
#1610016
Hej! Har du återfjädrande drev? Tänkte om det kan ställa till det? Jag har gjort detta nyligen på en -00 sugis, men där var det ingen återfjädring.
Gick också efter instruktion från vida, men jag fick inte till det förrän jag hoppade över steget med att ställa "tillbaka en kugg". Så jag drog bara till ändläget, spände remmen och drog runt typ 25 varv på veven innan jag vågade provstarta. Sen dess har det känts som att alla hästar är hemma.
Detta kanske inte hjälper dig så mycket, men jag gjorde ett ärligt försök att komma ihåg iaf.
av bronze
#1610026
Ingen återfjädring.
Ställer kuggdreven i mitten på skåran, drar åt ngt och snurrar VVT medurs tills det tar stopp.
Ställer sen märkningen mot kåpan, som egentligen inte spelar ngn roll, och drar sen mittenskruven till VVT med moment.
På med rem, märkning på samma ställe, bort med tolkar, snurrar motor två varv på veven, sen enligt bilderna.

Jag kan ju manuellt dra ner tolken för insugskammen så allt passar, det lär ju inte röra sig om mer än ngn millimeter för själva VVT drevet.

Gör det ngt?

Svårt att begripa varför det inte bara passar dock?
Användarvisningsbild
av 144
#1610103
Den där delen i mitten av kamlåset ska vändas åt andra hållet så den inte tar emot toppen.
av bronze
#1610140
Aha, trodde den skulle vara med och låsa mot toppen.

Det borde iofs inte påverka mitt bekymmer men jag kämpar vidare och gör rätt
av bronze
#1610510
Gjorde om, tog bort rem och nollade motor med tolkar igen.
Drog runt motor ett varv och insugskammen blir enligt bild igen?

Någon som är smartare än mig som kan förklara?

Remmen är korrekt spänd och inga slack på ställen det inte ska finnas.
1.jpg
1.jpg (109.69 KiB) Visad 111 gånger
2.jpg
2.jpg (105.4 KiB) Visad 111 gånger
Med rem borta ser jag till så att båda VVT är helt medurs mot sitt stopp etc.

@klacken, @vjohnj : Tack båda! Drog ett var[…]

låg tomgång v70 04a

Sitter det inte tomgångsmotor/ventil på[…]

Fällbart framsäte?

Det går inte på min XC90 från […]

Tack som tusan för alla bra svar! Men tyv&[…]