Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!
(Moderator får flytta tråden till annat ställe om den inte passar här)

Vi har köpt en V90 D4 2017 buissenes advanced (ej inbygd navi) som ska hämtas nästa vecka. Sitter och läser lite i de manualer jag får fram och jag tycker det är rörigt.
1. Vilka appar behöver jag? Volvocars nedladdad men fungerar inte Har bara skapat konto
2. Android auto (är väl till för att spegla mobilen på venterdisplayen. Går den att ansluta endast via usb-kabel?
3. Vi provade att idag när vi provkörde att parkoppla mobilen med BT. Det fungerade ju bra att spela låtar mm men när vi klickade på navigation så kom google-maps karta upp vi matade in ett resmål och klickade på starta men det kom ingen röstnavigering och kartan roterades inte efter vilket håll vi körde. Testade att klicka på kompass-symbolen men icke. Hur ska man få det att bli en navigering?
  1. Om du menar att du ska ha igång Volvo on Call så måste du betala för ett abonnemang och få en PIN-kod så du kan koppla din telefon till bilen. Om du sen menar appar i bilen så finns det inte så många. Antingen är de redan installerade eller så kan du göra det i bilen, under förutsättning att bilen har fått internettillgång på något av de tre möjliga sätten.
  2. Ja, Android Auto och Apple Play går bara att köra via kabel på de här bilarna. Kabeln ska in i det USB-uttaget som har en vit ring runt sig för att det ska fungera.
  3. Om du klickat på Navigation i bilen är det en karta från Here som visas. För att få Google maps måste du köra med Android Auto via kabel och då startar du inte den via Navigation högst upp på displayen utan genom att ha igång Android auto längst ner och sedan välja Google maps därifrån.
    Men du skrev att bilen inte har navigation. När vi köpte den XC70 från 2016, som vi fortfarande har kvar, hade den bara internetkartor. Det gav en enkel navigation med visning av vägen på kartan, inget mer. Inga delmål, inget prat, inga anvisningar i instrumentpanelen, ingen röststyrning. Den XC90 jag har är utrustad med fullfjädrad navigation, så jag vet inte i detalj hur den enklare fungerade.
Tack. Vad jag förstår finns ju inte volvo on call kvar utan heter Volvo cars. Jag förstår nu att jag måste göra en fabriksåterställning på systemet i bilen så att alla gamla användare kopplas bort från bilen. Parkoppla min mobils volvo-id till bilen. Ja vi bara testade detta lite snabbt med navin men det var ju någon enkel karta. Jag har installerat android auto på min mobil. Det är ju inte volvos egna inbygda navi-system utan vi ska köra med google via mobil helt enkelt. Det är ju inte helt enkelt för jag kommer ju inte åt bilen. Sedan har ju bilen vad jag förstått ett eget inbygt sim-kort om jag fattat detta rätt. Bilen klagade dock på ingen internet-anslutning tills vi kopplade in telefonen via bt. Jag får väl helt enkelt vänta lite tills jag får bilen levererad.
Ja, det är riktigt, Volvo Cars heter appen numera, men funktionerna är det som fanns i Volvo on Call.
Om det inte är gjort är det förstås lämpligt att sudda bort gamla användare. Så länge de har tillgång kan de ju både hitta och låsa upp bilen. I och med att abonnemanget flyttas till en ny bilägare får bilen också en ny PIN-kod, som man kan använda för att koppla en viss telefon till bilen. Det går att göra på olika sätt.

Bilen har ett eget e-SIM, men det används bara för att Volvo on Call (ja, ja, jag vet...) ska fungera. Du får ingen övrig internettrafik till bilen via det SIM-kortet.
För att få internet till bilen finns tre sätt:
  1. Sätt in ett fysiskt SIM-kort i bilens hållare. I min XC90 sitter den där bak till höger under bagagerumsgolvet, men den kan bo på olika ställen i olika bilar.
  2. Dela ut internet via WiFi från en telefon eller liknande och låt bilen ansluta till detta WiFi.
  3. Dela ut internet via blåtand från en ansluten telefon.
Min bil är en 2019, så den är ganska lik din i det avseendet. Jag har valt metod 1. Då kan jag även dela ut detta internet som bilen har via bilens WiFi till surfplattor, datorer och annat krafs som inte har eget internet. Min bil har navigation "på riktigt" och då används internet även till trafikinformation och en del andra funktioner. Dessutom uppdaterar bilens karta sig själv när det kommer nya. Det går förstås också att lyssna på internetradio om jag vill.

Smartphone integration finns också i min bil. Den är köpt begagnad men har en utrustningslista lång som en vinter i Norrland. Det är sällan jag drar igång Android Auto. Det är mest för att hantera SMS, för min telefon klarar inte av att skicka SMS till bilen via Bluetooth, något bilen annars har stöd för. Men den inbyggda navigationen visar kartan i förardisplayen, enkel vägvisning i Head-Up-displayen, dämpar radion när navigatorn pratar och navigatorn när telefonen är i bruk. Det är mest om bilens navigator saknar något gatunamn eller liknande som jag provar något annat. Det går att köra Here via telefonen också, men det blir ju tårta på tårta, för det är Here som står för kartorna till Volvo för närvarande. Men Google eller Wase kan ha annan information. För att det ska fungera måste telefonen dessutom veta var den är, vilket kan vara lite halvdant när jag lägger den i mittfacket mellan stolsryggarna, där USB-anslutningen sitter. Bilens egen GPS har antennen i hajfenan, så den har mycket bättre förutsättningar.

Att man måste ha sladden i för att Android auto ska fungera ser jag inte som något problem för min telefon saknar trådlös laddning, så sladden vill jag ha i ändå.
Car Play är Apples variant för iPhone av samma funktionalitet som Google kallar Android Auto för telefoner med Android operativsystem. De två har inte mer med varandra att göra än att de ger samma funktion fast för olika plattformar.

Åtminstone till den XC90 jag har kan man, om bilen inte redan har det, installera antingen Apple Car Play eller Smartphone integration som tillbehör. Det förstnämna är precis vad det låter som, den andra innehåller både Apple Car Play och Android Auto. Bilen jag köpte har det senare, så där kan antingen jag med Android eller sambon med iPhone koppla in våra telefoner med den här integrationen, en i taget, förstås.
Däremot har jag inte sett Android Auto förekomma ensamt, utan att det också finns stöd för Apple Car Play.

Bara så jag är helt säker nu. Vi[…]

Theo's V60 T5 R-Design 2019

Insåg nu att jag glömt ladda upp bilder[…]

Uuuuuuuuh, jag är redigt lack på detta […]

B230F går fett

Okej, men alla dom vacum slangar som jag behö[…]