Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RicAlv
#1610389
Hej,
Behöver Er expertis :)
Dottern har en 965a ombyggd till A-traktor.
Problemet började med att den startade och gick i ca 2-3 sekunder för att sedan dö.
Nu startar den inte överhuvudtaget. Har provat med att koppla förbi H-regget/varvtalsregulatorn så nu ska den vara "original"

Har kollat:
Tändning och det blir ingen gnista
Alla säkringar OK

Har bytt:
Vevaxelgivare
Kamaxelgivare

Har googlat mig fram till att det finns ett "service/felsökaruttag" (se bild) på kabelstammen som går in till tändspolarna/tändstiften. Ska jag kunna mäta på den och det ska komma 12v? För där kommen ingen ström nu överhuvudtaget.

Tacksam för all hjälp!
Mvh
Rickard


Bild
Bilagor
serviceuttag.jpg
serviceuttag.jpg (3.06 MiB) Visad 209 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1610437
På en 97-a är där ett OBD uttag i mittkonsolen. På 940 fungerar det inte med "vanliga" OBD läsare utan endast med Volvos egna som tyvärr har skrotats ut och inte finns längre. Vet ej om det är samma på dom 6-cylindriga modellerna då dessa har en helt annan motor och motor styrning. Är det samma typ som på 940 kan man ganska enkelt bygga en egen felkodsläsare. Jag har ingen större erfarenhet om just dessa 6-cylindriga modeller, men vet att du får fler svar om detta.
Vet att dock att "tändmodulerna" (2 st) ibland krånglar på dessa modeller
Användarvisningsbild
av RicAlv
#1610446
Tack för input. Ska se om vi kan kolla dessa eller kanske bara beställa hem nya och byta dem.
Heter de tändmoduler eller kan de benämnas som något annat?
av bönan
#1610457
Felkodsläsare till Motronic 4.4 är mycket lättare att få tag på. Vet ej om alla är kompatibla, men min Volvo/Saab-Icarsoft är det iaf.

Dessa har ju immobilizer, kan vara något sådant som spökar också. Går bränslepumpen?

Volvo benämner "tändmodulerna" som effektsteg. De har artikelnummer 1367776 på 6-cylindriga motorn, sitter 2 st, monterade på insuget. Känns inte jättetroligt att båda pajjar samtidigt, borde rimligen hosta till lite på 3 cylindrar om ena var dålig kan jag tycka.
av atteatte
#1610483
Med tändningen på borde du ha konstant 12V på ena pinnen i samtliga kontakter till tändspolarna (grön/röd), den andra pinnen går till effektstegen som sitter på insuget.
Den mittersta pinnen i kontakterna till effektstegen är jord, den går till en jordpunkt på motorblocket under insuget, bäst är nog att testa med en testlampa som drar lite ström för att se så jordningen inte är dålig.
Själva jordpunkten är typ helt omöjlig att se med blotta ögat men går nå underifrån med bilen på lyft, men man jobbar helt i blindo :-D
"Diagnoskontakten" du håller i på bilden tror jag går till signalpinnen för cyl 1 (om kabeln är röd/vit), alltså ledaren mellan effektsteget och tändspolen, så om du har en testlampa kopplad mellan 12v och den kontakten borde den blinka om du kör på startmotorn och allt annat är som det ska.
#1610503
bönan skrev: mån 02 jun 2025, 13:49 Felkodsläsare till Motronic 4.4 är mycket lättare att få tag på. Vet ej om alla är kompatibla, men min Volvo/Saab-Icarsoft är det iaf. Ok, var hittar jag dessa? Kostar?

Dessa har ju immobilizer, kan vara något sådant som spökar också. Går bränslepumpen?
Ja, jag tycker mig höra att bränslepumpen går igång när man drar på tändningen

Volvo benämner "tändmodulerna" som effektsteg. De har artikelnummer 1367776 på 6-cylindriga motorn, sitter 2 st, monterade på insuget. Känns inte jättetroligt att båda pajjar samtidigt, borde rimligen hosta till lite på 3 cylindrar om ena var dålig kan jag tycka.
Ok, kanske inte så troligt som du säger - bilen hostar inte ens till utan går bara på startmotorn
#1610504
atteatte skrev:Med tändningen på borde du ha konstant 12V på ena pinnen i samtliga kontakter till tändspolarna (grön/röd), den andra pinnen går till effektstegen som sitter på insuget.
Ok, så här kan jag alltså mäta med en vanlig multimeter och ha 12V? När jag tar röd/+ från multimeten vart tar jag jord lämpligast? Kan jag ta från batteriets minuspol eller ska jag ta från chassit nånstans?

Den mittersta pinnen i kontakterna till effektstegen är jord, den går till en jordpunkt på motorblocket under insuget, bäst är nog att testa med en testlampa som drar lite ström för att se så jordningen inte är dålig.
Själva jordpunkten är typ helt omöjlig att se med blotta ögat men går nå underifrån med bilen på lyft, men man jobbar helt i blindo :-D

"Diagnoskontakten" du håller i på bilden tror jag går till signalpinnen för cyl 1 (om kabeln är röd/vit), alltså ledaren mellan effektsteget och tändspolen, så om du har en testlampa kopplad mellan 12v och den kontakten borde den blinka om du kör på startmotorn och allt annat är som det ska.
Tack för all hjälp så länge!
//R
#1610552
Borde inte spela någon roll var du tar jord när du mäter spänningen till tändspolarna, chassi, batteri eller motorblock. Så länge jordpunkterna för motorblock och chassi är okej.
Jordpunkten för chassi sitter på ramen rätt nära batteriet och motorblockets jordpunkt är typ mitt emot på själva blocket. ECU:ns jordpunkt sitter på ramen på motsatt sida (förarsidan).

@jvolvo21 , Skulle snarare tro att du haft bensi[…]

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]