Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

EbbevonVolvo skrev: tis 27 maj 2025, 16:16 Vill man inte kompromissa så vill man inte.
Inte så lätt att kompromissa. Jag har oftast 2 ton släp med hästar i på kroken när jag är ute och åker. och köpa ny elbil för 1 mille är inte på kartan så jag letar begagnat med lång räckvidd och minst 2000 kg dragvikt och det är inte lätt at hitta, och många laddsationer har inte plats för att stå med släp med hästar i och ladda.
VolvoB20 skrev:[quote=EbbevonVolvo post_id=<a href="tel:1610093" data-original-title="" title="">1610093</a> time=<a href="tel:1748355405" data-original-title="" title="">1748355405</a> user_id=48382]
”VolvoB20” skrev: Vill man inte kompromissa så vill man inte.
Inte så lätt att kompromissa. Jag har oftast 2 ton släp med hästar i på kroken när jag är ute och åker. och köpa ny elbil för 1 mille är inte på kartan så jag letar begagnat med lång räckvidd och minst 2000 kg dragvikt och det är inte lätt at hitta, och många laddsationer har inte plats för att stå med släp med hästar i och ladda.
Ta gärna med hela min kommentar som var:

” Ja, elbil är inte för alla. Vissa ser bara problem och då är det väl bara att fortsätta med en diesel eller bensinare.
För mig fungerar det utmärkt. Var iväg till Legoland i Danmark med två av barnbarnen i bilen. Det fanns många ställen att ladda på där det fanns flera bra matställen och toaletter. Nä, jag ser det som att vissa inte ska ha en helelbil. Vill man inte kompromissa så vill man inte.”

Du vill inte kompromissa och köra en helelbil, jag vill inte kompromissa och köra en bensin eller dieseldriven bil. Två av mina barn körde med oss till Legoland, bägge i var sin V70 från 2012. En T4 automat och en D3 manuell. Dieseln drog 0,45l/mil, så han hade lägst bränslekostnad.

Att hänga ett släp efter en helelbil gör att förbrukningen ökar drastiskt. Ett lastat hästsläp men 2000kg skulle garanterat öka förbrukningen med minst 50%, kanske upp till det dubbla. Så då är definitivt en diesel att föredra.

Det har flera gånger här visats för dig att det inte behöver kosta en miljon att köpa en helelbil som klarar dina krav. Problemet på laddstationerna med ett tillkopplat släp är stora. Men det är flera aktörer som insett detta och har gjort platser där man kan ladda med tillkopplat släp. Eftersom jag faktiskt kör elbil så har jag sett att det kommer fler och fler sådana laddplatser.

Jag har inget problem med att du fortsätter köra det som du tycker passar dig bäst. :-)
Japp, men jag är säker att S/V/MP vinner valet stort och då förutsätter jag att diesel hamanr på 35 kr/liter (skatthöjing+reduktionsplikt+ETS+Råoljepris tillsammans) och man måste byta till elbil vare sig man vill eller ej.

Därför letar jag febrilt.
VolvoB20 skrev:Japp, men jag är säker att S/V/MP vinner valet stort och då förutsätter jag att diesel hamanr på 35 kr/liter (skatthöjing+reduktionsplikt+ETS+Råoljepris tillsammans) och man måste byta till elbil vare sig man vill eller ej.

Därför letar jag febrilt.
Det är väl inte jättesvårt? Behåll din dieselbil för när du behöver köra släp. Åk elbil de andra gångerna. Du har ju plats.
Jag gillar EV9 :-) men de behåller värdet hyfsat trots över 8K mil.
"Enorm" förbrukning med 2500 kg på kroken är väl nackdelen, framförallt om man ska köra riktigt långa sträckor.
Utbudet blir väl större när 3-års leasing går ut på de först levererade exemplaren.

https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 5-18433765
fjohan82 skrev: mån 02 jun 2025, 13:56 Jag gillar EV9 :-) men de behåller värdet hyfsat trots över 8K mil.
"Enorm" förbrukning med 2500 kg på kroken är väl nackdelen, framförallt om man ska köra riktigt långa sträckor.
Utbudet blir väl större när 3-års leasing går ut på de först levererade exemplaren.

https://www.bytbil.com/stockholms-lan/p ... 5-18433765
Ja, hoppas man kan köpa en beg om 3 år.
  • 1
  • 425
  • 426
  • 427
  • 428
  • 429

@jvolvo21 , Skulle snarare tro att du haft bensi[…]

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]