Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tänker sammanfatta mina problem med avgasreningen och då sotuppbyggnaden i motorns lufttillförselkanaler. Detta gäller alla Volvo-bilar som har D4 producerade av Volvo mellan åren 2014 och 2018. Avgaseningen konstruerades för att uppfylla Euro6 kraven. Systemet är ganska komplext med processorstyrning av turbo och EGR-system samt en rad olika sensorer.Om vi då går till min V70 2015 så fick jag symptom först när man startade en kall motor. Motorn kunde inte gå jämt utan det blev en väldigt ryckig start på 1, 2 o 3:ans växel. Efter ca 5 minuter försvann detta symptom. Körde ett par månader med detta symptom. Inget syntes på felkoder. Sen plötsligt tändes larmsymbolen för avgasreningen och då konstant. Sen läste jag in mig på systemet och kunde då konstatera följande:
Avgasreningssystemet består egentligen av 3 huvuddelar;
1. EGR-ventil.
2. EGR-kylare.
3. Tempsensor för inluften till motorn.
Efter ytterligare insamling av information förstod jag att HELA systemet var gravt igensotat. Man kan lämna in den till en auktoriserad Volvo-verkstad som i princip byter ut de delar de tycker vara felaktiga mot nya. Notan blir därefter! Jag tog beslutet att alla delarna skulle göras rena med hjälp av lämpligt rengörningsmedel och ultrahjudstvätt. Sen tog jag också beslutet att inhandla en ny EGR-ventil. Detta för att den är extra känslig med sin lilla servomotor för styrning av ventilens öppning o stängning. Samt att jag kan nu rengöra EGR-ventilen och funktionskontrollera servomotorn och ha den tillgänglig vid nästa sotning som jag gissar infaller efter ca 9-10 tusen mil igen. Själva skruvandet och rengörandet av alla delar överlät jag till min verkstad som fick lägga ner över 7 rengörningsomgångar av EGR-kylaren med sina ytterst trånga luftspalter mellan kylarvätskerören. Tempsensorn var helt inbakad med sot, vilken rengjordes, och EGR-ventilen likaså.
Vad kostade då kalaset ?
Ja verkstaden tog 8500:- där bilen stod kvar i 2 dar med insatser då och då för att reningsomgångarna skulle funka ordentligt. EGR-ventilen ringde jag Galwin bildelar i Jönköping och de hade en som passar D4, min variant till V70’n, från tillverkaren Nissens. Eftersom Galwin är grossist ville dom att jag beställde från deras återförsäljare Autoexperten. 4985:- kostade den och observera; det fanns inget pantkrav utan jag kunde behålla den gamla ! Totalt: 13 485:-
Men var det värt, nu fungerar bilen lika fint som när den var ny !!!
Vad kan man göra för att minska nedsotningen ?
Mina råd är följande;
1. Undvik vegetabiliska inblandningar i dieseln.
2. Jag har manuell låda vilket gör att jag kan styra varvtalet på varje växel och kan se till att varvtalet ligger högre än om man har en automat. Högre varvtal ger bättre rening och när man ökar gaspådraget så är momentnivån högre än om man ligger på lågt varvtal och vill åstadkomma samma sak men med stor sotpåverkan. Framförallt; växla ner när branta backar nalkas, där blir det sotbildning om man segar sig upp med för låg växel !
3. Har man en automat så skall man inte segdra på för hög växel om man vill öka farten snabbt utan använd kickdownen för att snabbt få i en lägre växel o högre varvtal.
Hoppas detta kan hjälpa er om ni får problem med avgasreningen på D4 Euro6 variant !
hur funkar det med partikelfiltret behöver dom rensa/tömma det också eller funkar det att bara mappa bort egr ventilen?
Mellberg73 skrev: tor 02 maj 2024, 01:55 Blockade Egr:n på min S80 07 för 1år sen och fick den bortprogrammerad. Bilens motor går både bättre och mår bättre. Inget mera sot och klegg att rengöra. På besiktningen sa han bara 'fina avgasvärden"😁👍
God morgon,
Mitt namn är Alvaro, jag skriver från La Coruña (Spanien) och jag talar inte svenska. Jag använder Google Translate, så jag ber om ursäkt i förväg.
Jag har en MY16 Volvo V60 D4 190 manuell med nästan 170 000 km.
Under de senaste två åren har jag bytt insugningsgasreglaget (trasigt) och insugningsgrenröret (trasiga gasreglage).
Jag upplever problem med feltändning vid cirka 1400 varv/min både kallt och varmt, och låg effekt vid låga varvtal. Den har också dålig tomgång. På motorvägen har den inga problem och har normal effekt och bränsleförbrukning.
Problemet jag upptäcker är att EGR fortsätter att öppnas och stängas, mellan 20-80 %. Man kan höra ljudet i insuget. Jag har bytt alla tre luftsensorer: MAP, MAS och turbo, men det är fortfarande detsamma och det finns inga fel. Sköldpaddan dyker bara upp ibland på instrumentbrädan och registrerar ett insugningsluftmassafel.
Jag vet inte var jag ska fortsätta leta efter felet; det är väldigt obehagligt. Jag skulle uppskatta all information och kommer att hålla dig informerad om mina framsteg.

Hälsningar från Spanien
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

@jvolvo21 , Skulle snarare tro att du haft bensi[…]

Sista bilden är en titt ner i cylinder #3. En[…]

Någon som hittat någon vettig lös[…]

Och det skulle då orsaka knarr vid svän[…]