av Keferone - tis 04 jun 2024, 14:36
- tis 04 jun 2024, 14:36
#1580371
Jag tänker sammanfatta mina problem med avgasreningen och då sotuppbyggnaden i motorns lufttillförselkanaler. Detta gäller alla Volvo-bilar som har D4 producerade av Volvo mellan åren 2014 och 2018. Avgaseningen konstruerades för att uppfylla Euro6 kraven. Systemet är ganska komplext med processorstyrning av turbo och EGR-system samt en rad olika sensorer.Om vi då går till min V70 2015 så fick jag symptom först när man startade en kall motor. Motorn kunde inte gå jämt utan det blev en väldigt ryckig start på 1, 2 o 3:ans växel. Efter ca 5 minuter försvann detta symptom. Körde ett par månader med detta symptom. Inget syntes på felkoder. Sen plötsligt tändes larmsymbolen för avgasreningen och då konstant. Sen läste jag in mig på systemet och kunde då konstatera följande:
Avgasreningssystemet består egentligen av 3 huvuddelar;
1. EGR-ventil.
2. EGR-kylare.
3. Tempsensor för inluften till motorn.
Efter ytterligare insamling av information förstod jag att HELA systemet var gravt igensotat. Man kan lämna in den till en auktoriserad Volvo-verkstad som i princip byter ut de delar de tycker vara felaktiga mot nya. Notan blir därefter! Jag tog beslutet att alla delarna skulle göras rena med hjälp av lämpligt rengörningsmedel och ultrahjudstvätt. Sen tog jag också beslutet att inhandla en ny EGR-ventil. Detta för att den är extra känslig med sin lilla servomotor för styrning av ventilens öppning o stängning. Samt att jag kan nu rengöra EGR-ventilen och funktionskontrollera servomotorn och ha den tillgänglig vid nästa sotning som jag gissar infaller efter ca 9-10 tusen mil igen. Själva skruvandet och rengörandet av alla delar överlät jag till min verkstad som fick lägga ner över 7 rengörningsomgångar av EGR-kylaren med sina ytterst trånga luftspalter mellan kylarvätskerören. Tempsensorn var helt inbakad med sot, vilken rengjordes, och EGR-ventilen likaså.
Vad kostade då kalaset ?
Ja verkstaden tog 8500:- där bilen stod kvar i 2 dar med insatser då och då för att reningsomgångarna skulle funka ordentligt. EGR-ventilen ringde jag Galwin bildelar i Jönköping och de hade en som passar D4, min variant till V70’n, från tillverkaren Nissens. Eftersom Galwin är grossist ville dom att jag beställde från deras återförsäljare Autoexperten. 4985:- kostade den och observera; det fanns inget pantkrav utan jag kunde behålla den gamla ! Totalt: 13 485:-
Men var det värt, nu fungerar bilen lika fint som när den var ny !!!
Vad kan man göra för att minska nedsotningen ?
Mina råd är följande;
1. Undvik vegetabiliska inblandningar i dieseln.
2. Jag har manuell låda vilket gör att jag kan styra varvtalet på varje växel och kan se till att varvtalet ligger högre än om man har en automat. Högre varvtal ger bättre rening och när man ökar gaspådraget så är momentnivån högre än om man ligger på lågt varvtal och vill åstadkomma samma sak men med stor sotpåverkan. Framförallt; växla ner när branta backar nalkas, där blir det sotbildning om man segar sig upp med för låg växel !
3. Har man en automat så skall man inte segdra på för hög växel om man vill öka farten snabbt utan använd kickdownen för att snabbt få i en lägre växel o högre varvtal.
Hoppas detta kan hjälpa er om ni får problem med avgasreningen på D4 Euro6 variant !
Avgasreningssystemet består egentligen av 3 huvuddelar;
1. EGR-ventil.
2. EGR-kylare.
3. Tempsensor för inluften till motorn.
Efter ytterligare insamling av information förstod jag att HELA systemet var gravt igensotat. Man kan lämna in den till en auktoriserad Volvo-verkstad som i princip byter ut de delar de tycker vara felaktiga mot nya. Notan blir därefter! Jag tog beslutet att alla delarna skulle göras rena med hjälp av lämpligt rengörningsmedel och ultrahjudstvätt. Sen tog jag också beslutet att inhandla en ny EGR-ventil. Detta för att den är extra känslig med sin lilla servomotor för styrning av ventilens öppning o stängning. Samt att jag kan nu rengöra EGR-ventilen och funktionskontrollera servomotorn och ha den tillgänglig vid nästa sotning som jag gissar infaller efter ca 9-10 tusen mil igen. Själva skruvandet och rengörandet av alla delar överlät jag till min verkstad som fick lägga ner över 7 rengörningsomgångar av EGR-kylaren med sina ytterst trånga luftspalter mellan kylarvätskerören. Tempsensorn var helt inbakad med sot, vilken rengjordes, och EGR-ventilen likaså.
Vad kostade då kalaset ?
Ja verkstaden tog 8500:- där bilen stod kvar i 2 dar med insatser då och då för att reningsomgångarna skulle funka ordentligt. EGR-ventilen ringde jag Galwin bildelar i Jönköping och de hade en som passar D4, min variant till V70’n, från tillverkaren Nissens. Eftersom Galwin är grossist ville dom att jag beställde från deras återförsäljare Autoexperten. 4985:- kostade den och observera; det fanns inget pantkrav utan jag kunde behålla den gamla ! Totalt: 13 485:-
Men var det värt, nu fungerar bilen lika fint som när den var ny !!!
Vad kan man göra för att minska nedsotningen ?
Mina råd är följande;
1. Undvik vegetabiliska inblandningar i dieseln.
2. Jag har manuell låda vilket gör att jag kan styra varvtalet på varje växel och kan se till att varvtalet ligger högre än om man har en automat. Högre varvtal ger bättre rening och när man ökar gaspådraget så är momentnivån högre än om man ligger på lågt varvtal och vill åstadkomma samma sak men med stor sotpåverkan. Framförallt; växla ner när branta backar nalkas, där blir det sotbildning om man segar sig upp med för låg växel !
3. Har man en automat så skall man inte segdra på för hög växel om man vill öka farten snabbt utan använd kickdownen för att snabbt få i en lägre växel o högre varvtal.
Hoppas detta kan hjälpa er om ni får problem med avgasreningen på D4 Euro6 variant !