Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AlexanderE
Hej hade P1671 Felkod förut då jag byte till ny kamaxelsensor kabel samt radera kod av läsare.

Nu kommer samma felkod tillbaka även motorlamp lyser igen efter körde ett tag och fattar inte vad är nåt fel I motor, har nån tipset? :-/
Ska man testa koppla ut batteri för "reset"?
Här finns mer:. Prova googla på Volvo P1671
https://volvosweden.se/forum/viewthread ... &pid=10301

Jag tror att P1671 betyder att kamaxelsensorn inte ser att VVT vrider kamaxeln som förväntat.
Så i princip kan det hänga på lågt oljetryck, fel i VVT, kanske felkuggad kamrem..
Ja, om du kopplar ur batteriet några minuter så nollställs aktiva felkoder. Lagrade finns dock kvar men de ska inte tända motorlampan
Jag bytte nyligen VVT-solenoidventilen pga P1672, det var rätt mycket gegg som samlats i oljekanalerna under den :-/ det sitter en liten sil i packningen.
P1672 är nog elektriskt fel (avbrott) i solenoiden, P1671 helt enkelt utebliven funktion. Skulle kanske kunna vara mekaniskt fel på ventilen.
Erik Å skrev: sön 01 jun 2025, 19:11 Här finns mer:. Prova googla på Volvo P1671
https://volvosweden.se/forum/viewthread ... &pid=10301

Jag tror att P1671 betyder att kamaxelsensorn inte ser att VVT vrider kamaxeln som förväntat.
Så i princip kan det hänga på lågt oljetryck, fel i VVT, kanske felkuggad kamrem..
Ja, om du kopplar ur batteriet några minuter så nollställs aktiva felkoder. Lagrade finns dock kvar men de ska inte tända motorlampan
Jag bytte nyligen VVT-solenoidventilen pga P1672, det var rätt mycket gegg som samlats i oljekanalerna under den :-/ det sitter en liten sil i packningen.
P1672 är nog elektriskt fel (avbrott) i solenoiden, P1671 helt enkelt utebliven funktion. Skulle kanske kunna vara mekaniskt fel på ventilen.
Det är även nytt grönt packning på VVT, ska man testa rengör VVT eller är de bara skaffa ny från skroten?

Lågt oljetryckt är jag osäker, vad finns det "symtom" vid låg oljetryckt?
Är trött på motorlamp som har varit i längre tid så vill försöka lösa fort så möjlighet.

Kan slå ett slag för Isudar och tr&arin[…]

Dragkontakt *Uppdaterad*

Vissa saker är det problem med om prylarna &a[…]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att det[…]

XC70 D4 awd, D5244T17. Lurar på om vevhusve[…]