Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av untangled
Hej,

Volvo: V70 2010 2.4d (D5244T14)

Min multirem har gått av 4 gånger de senaste 4 åren. Har alltid bytt den och tänkt att jag ska ta reda på grundproblemet "senare", men sen har det aldrig blivit något senare...

Första gången bytte jag både rem och spännare (original) samt kamrem.

Andra och tredje gången bytte jag bara rem (original), och kom också på att rensa bort rester av föregående rem som var fast i remskivorna.

Nu gick den av för fjärde gången. Då köpte jag en rem från Biltema, satte dit och startade. Då ser jag att remmen fladdrar massor. Tror inte att det varit så förut.

Här är en video på fladdret: https://youtu.be/_mz0fsxPTCM

Min gissning: nåt med generatorn har varit dåligt länge. Det har gjort att remmen gått av flera gånger. Och nu håller generatorn på att packa ihop totalt, och blir så tung att dra runt att det fladdrar.

Men då jag inte är någon expert så skulle jag gärna få input, så jag inte byter fel del!
av Lövet
Jag har haft samma problem på en båt och då var det att löphjulen var ändrade genom åren på nåt sätt så remmen hamnade inte helt rakt när jag bytte. Syntes om man lade en rätskiva framför hjulen. Värt att kolla i alla fall.
Användarvisningsbild
av Cotag
Frihjul på generatorn som gett upp...?
av Jonas_latt
Antar att du snurra och kände på alla hjul när remmen va borta? Jag är en av de som fick motorn rasad pga multiremmen så jag skulle aldrig överväga att avvakta. Häng av remmen och felsök 😔
Användarvisningsbild
av LeifA
Kvittrande på tomgång brukar vara löphjulet på generator som är fast. Bör kollas ganska omgående.
av untangled
Generator-hjulet har absolut ingen frikopplingsfunktion vad jag kan känna, så torde vara det som är fel då. Frågan är om det är värt byta frihjulet, med specialverktyg och allt, eller om man byter hela generatorn… trångt som vanligt är det ju också :-)
erniefågelholk skrev: Igår, 20:48 Frihjulet går väldigt trögt
Man kan inte avgöra dess funktion per hand
Rek bytesintervall 12000 mil
Det har du helt rätt i! Kände det när jag fått tag på en ny remskiva. Den var helt stel när jag kände på den i butik. Men när jag låste de inre splinsen hemma med en stor insex gick det att få lite rull åt ett av hållen. Den som sitter på generatorn är däremot helt stel. Så frihjulet har helt klart havererat.

Remskivan är också vind, inte konstigt att det slitit på remmen (video). Sen är det bara att hoppas att det beror på frihjulet, och att inte axeln i generatorn också blivit vind. Det var svårt att avgöra utan att kunna demontera helt.

Ska nu fixa specialverktyg. Han på Volvo sa att dom aldrig sålt nåt sånt verktyg, och att det säkert gick att byta utan. Det går inte, om någon undrar, i alla fall om man ska behålla splinsen hela. Finns dock billigare sats på Biltema.

Varifrån tar du ström till USB laddar[…]

Frihjulet går väldigt trögt Man[…]

Reparera Garo motorvärmare

Vill bara tacka för ditt tips. Nu har jag s[…]

Byta spridare

Helt rimligt för byte av 4spridare, det kosta[…]