Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#987191
Jag bestämde mig för att byta det övre främre och det undre motorfästet och beställde hem polyuretanbussningar i slutet av förra veckan. Till det övre fästet bytte jag endast bussningen medan det nedre fästet köpte jag hela fästet så det bara är att skruva loss de fyra skruvarna (trodde jag) och skifta det gamla mot det nya fästet. Bilen är en V70 årsmodell -99 och som har rullat ca 28000 mil.

Dag 1:
Började med att skruva loss "huset" eller ja fästet, sågade ett jack i bussningen med ett bågfilsblad och knackade ur den gamla bussningen med en huggmejsel, plopp så trillade den ur. Fettade in det nya polyuretanfästet och monterade allt i omvänd ordning.

OBS! Trots att jag har en 2.5T motor så var det inga problem att få bort fästet. Lossade plastkåpan på motorn, 6st torx skruvar och sedan var det bara att bända bort plastskyddet något åt sidan så jag kom åt den sista skruven till motorfästet.

I mitt fall blev komforten betydligt bättre jämfört med tidigare. Och gällande vibrationer så märker jag ingen skillnad gentemot det gamla fästet mer än att bilen svarar betydligt bättre vid växling och att bilen "rycker" mindre. Bytet tog kanske 1h totalt om man räknar in framplock av verktyg osv.

Dag 2:
Dags för byte av det undre motorfästet. Började med att hissa upp bilen ordentligt och ställde under två pallbockar. Började lossa de 2 främre muttrarna och de släppte ganska snabbt. Men nu till helvetet, de bakre skruvarna som är fästa i växellådan satt som in-i-helvete! Efter en hel del sprayande med rostlösningsmedel, krypolja etc så fick jag loss skruv 1. Men skruv 2 fick jag aldrig loss. Och till slut knäcktes hela motorfästet sönder på mitten så en liten bit av fästet sitter kvar i växellådan tillsammans med skruv 2. Efter många försök med ringnycklar, hylsor, huggmejsel och rörtänger och slag med slägga för att "lösgöra" skruvarna så vägrar skruven att lossna. Skallen blev till slut lika rund som en femkrona. Så nu står jag här med en bil med ett halvt motorfäste fastrostat med en skruv i växellådan..kul. Efter att bli anfallen av mygg och knott så gav jag upp för dagen.

Imorgon dag 3, så är det dags att göra ett nytt försök med att spräcka den sista biten av motorfästet som sitter kvar i växellådan sedan försöka få loss skruven och i värsta fall, klyva skruven och endast köra med den första skruven som jag fick loss, till det nya fästet. Bara hålla tummarna för att inte fästet i växellådan går sönder, då eskalerar den här operationen till en "något" högre svårighetsgrad och kostnad.

OBS! Såg att någon skrivit tidigare att man måste lossa på en kåpa under motorn för att utföra bytet av motorfästet men det behövde aldrig jag.

Återkommer med bilder senare.

Så ett jobb som "bara" tar 10 minuter enligt många, har tagit mig över 4 timmar och då är jag inte i mål på långa vägar.
Slutsats, om din bil har rullat mer än 15-20000 mil och fästet aldrig blivit bytt tidigare så var beredd på att skruvarna kan sitta som berg.

/Simon
Senast redigerad av 1 Klossen, redigerad totalt 0 gånger.
#987228
Både momentstaget och fästet på lådan är aluminium - det rostar inte.
Jag hade mer problem med att få bort muttrarna från bultarna på subframen, som är metall och rostar, och kan i värsta fall släppa från momentstaget och bara snurra.
Fast det absolut största problemet jag stötte på var att jag inte fick plats med mitt 1/2" spärrskaft vid växellådan, så fick ta mitt minsta skaft(1/4") och använda ett rör som hävstång. Då small det till och bultarna lossnade så snällt så.

Min V70 hade f.ö. gått strax under 24k vid bytet, och hade garanterat aldrig fått nya fästen, så slut som dom var.
#987356
Lucif3r skrev:Både momentstaget och fästet på lådan är aluminium - det rostar inte.
Jag hade mer problem med att få bort muttrarna från bultarna på subframen, som är metall och rostar, och kan i värsta fall släppa från momentstaget och bara snurra.
Fast det absolut största problemet jag stötte på var att jag inte fick plats med mitt 1/2" spärrskaft vid växellådan, så fick ta mitt minsta skaft(1/4") och använda ett rör som hävstång. Då small det till och bultarna lossnade så snällt så.

Min V70 hade f.ö. gått strax under 24k vid bytet, och hade garanterat aldrig fått nya fästen, så slut som dom var.
Du har rätt. Menade mer att de satt sig ordentligt efter allt skit som stänkt upp där under åren. Som du säger, det var inte lätt att komma åt med spärrskaft. Den ena av de gick det att få på det större spärrskaftet men den andra var svårare.

Jo jag var också rädd för att de främre skruvarna skulle knäckas till och börja snurra jag också. Konstigt nog så släppte dem utan några som helst bekymmer. Dessa satt dock väldigt bra till för att använda spärrskaftet.

Jag fick väck den sista skruven som satt fast i växellådan till slut. Efter att ha klyvt den sista biten av motorfästet med en huggmejsel så fick jag tag med rörtången runt och kunde nypa åt och då kom den. Åkte till en verkstad i närheten och fick tag på 2 skruvar så nu är det nya motorfästet på plats.

Med tanke på hur skruven som satt fast ordentligt såg ut när jag fick loss den så kan man konstatera att krypoljan gjort sitt jobb. Kanonmedel!

Lite bilder:
Bild
Gamla och det nya fästet.
Bild
Bild
Till slut fick jag bort det.
Bild
Polyuretan i övre fästet också.
Bild

/Simon

Varifrån tar du ström till USB laddar[…]

Frihjulet går väldigt trögt Man[…]

Reparera Garo motorvärmare

Vill bara tacka för ditt tips. Nu har jag s[…]

Byta spridare

Helt rimligt för byte av 4spridare, det kosta[…]