Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JompaS70
Hej!

Detta gäller min S70 GLT -97.

Ibland får bilen hög tomgång, runt 1400v.

Jag har felsökt massor och bytt vevhusventilationen då den var dålig, gjort rent spjällhuset extremt noga, testat en annan tomgångsventil och kollat alla slangar.

Jag upptäckte idag att om bilen lägger sig på 1400v och jag klämmer/stryper slangen som sitter på sidan av insuget som går till flamfällan så går bilen ner på normal tomgång.

När jag stryper denna slang när bilen står på normal tomgång så börjar det ryka ur oljestickan. Antagligen för att det hänger ihop med vevhusventilationen och den blir ju då "igensatt".

Så fort jag släpper slangen slutar det ryka från stickan.

Dock kan jag inte bli klok på varför det berör tomgången? Detta händer inte alls ofta utan kanske någon enstaka gång varannan vecka.
Har du kollat tomgångsmotorn? Den har ett slags nödläge. Vill mena att när tomgångsmotorn blir strömlöst och stänger helt finns där ett några millimeter bredd spår som förhindrar att motorn dörr. Om tomgången befinner sig i det här nödläget går motorn på ungefär 1400 varv.
Jag skulle först rengöra tomgångsmotorn, smörja in den med Ballistol och kontrollera och rengöra kontakten.
@Daniel78,

Ja jag har rengjort tomgångsmotorn noga samt smörjt den. Även testat med en annan begagnad och rengjord tomgångsmotor.

Frågan är om man har haft sån otur att båda är dåliga? :-/
Tror jag inte. Börja med att rengöra trottelhuset. Sen skulle jag rengöra kontakten från trottelhusets lägesgivare, kontakten från luftmassmätaren och sen tomgångsmotorns kontakt. Har du möjlighet att kolla felkoder och att radera fel som ligger kvar?
Fungerar temperaturmätaren som den ska?
Om motorstyrningen får för sig att motorn är kall (fast den inte är det) så höjer den tomgången till ca 1500 varv med flit..
Fel på temperaturgivaren kan alltså ge förhöjd tomgång.
@Daniel78,

okej. :-/ Spjällhuset är som nytt. Rengjordes igår med bensin och tandborste etc. Kontakterna är hela och rena. Inga felkoder och alla värden från alla givare ser ut att stämma. kollat alla värden live och inte märkt någon avvikande.
@Erik Å,

Tempmätaren fungerar och termostaten byttes förra året. Tempen stämmer när jag kollar den live med datorn. Det konstiga är att detta problem med högre tomgång bara visar sig med varm motor. Tänkte också om tempgivaren var problemet, men inte märkt något fel vid koll live med datorn. Bör inte tempmätaren i bilen visa fel temp om givaren är dålig? Min ligger still mitt emellan som den ska vid varm motor.
JompaS70 skrev: Igår, 20:26 Min ligger still mitt emellan som den ska vid varm motor.
Då är den nog helt okej.
Sen skulle jag ha letat vakuumläckor. Tomgångsjusteringsmotorn har sitt begränsade arbetsområde, läcker luft in någonstans så kan den inte stänga mer än stängt :-)
Tänk på EVAP; kolkanister-vädringsventilen ska stänga på tomgång just för att inte sabba varvtalet. Gör den inte det så.. :-/
Jag har fått byta en del vittrande gummislangar på min -00, till EVAP, MAP osv.
Bromsservot kan väl börja läcka internt, prova koppla loss och plugga slangen..

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]