- lör 31 maj 2025, 14:36
#1610332
Hej!
Detta gäller min S70 GLT -97.
Ibland får bilen hög tomgång, runt 1400v.
Jag har felsökt massor och bytt vevhusventilationen då den var dålig, gjort rent spjällhuset extremt noga, testat en annan tomgångsventil och kollat alla slangar.
Jag upptäckte idag att om bilen lägger sig på 1400v och jag klämmer/stryper slangen som sitter på sidan av insuget som går till flamfällan så går bilen ner på normal tomgång.
När jag stryper denna slang när bilen står på normal tomgång så börjar det ryka ur oljestickan. Antagligen för att det hänger ihop med vevhusventilationen och den blir ju då "igensatt".
Så fort jag släpper slangen slutar det ryka från stickan.
Dock kan jag inte bli klok på varför det berör tomgången? Detta händer inte alls ofta utan kanske någon enstaka gång varannan vecka.
Detta gäller min S70 GLT -97.
Ibland får bilen hög tomgång, runt 1400v.
Jag har felsökt massor och bytt vevhusventilationen då den var dålig, gjort rent spjällhuset extremt noga, testat en annan tomgångsventil och kollat alla slangar.
Jag upptäckte idag att om bilen lägger sig på 1400v och jag klämmer/stryper slangen som sitter på sidan av insuget som går till flamfällan så går bilen ner på normal tomgång.
När jag stryper denna slang när bilen står på normal tomgång så börjar det ryka ur oljestickan. Antagligen för att det hänger ihop med vevhusventilationen och den blir ju då "igensatt".
Så fort jag släpper slangen slutar det ryka från stickan.
Dock kan jag inte bli klok på varför det berör tomgången? Detta händer inte alls ofta utan kanske någon enstaka gång varannan vecka.