Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
KalleJ skrev:Biltemas olja påstås möta Volvo VCC-RBS0-2AE specifikationen, det är långt ifrån samma sak som godkännande från VCC.
2. En 0W-20 olja kan inte vara en C3 olja.
1. Om den möter kraven för VCC-RBS0-2AE så är den ju godkänd att användas i bilar som kräver sådan olja. Sedan behöver man inte använda 0W-20 olja i bilen. Volvo använder 0W-20 endast för att det sänker
bränsleförbrukningen några cl/mil.
2. Det skrev jag inte heller, men jag borde skrivit att det är en 5W-30 olja (det blev fel där) och den uppnår inte Volvos specifikationer för den smörjer motorn bättre. Motorn går därmed lite trögare och bränsleförbrukningen ökar några cl/mil...........
Angående 0W-20 olja mot 0W/5W-30/40 olja.
General Motors återkallade i mitten av april alla sina bilar utrustade med en 6,2-liters L87 V8-motor, tillverkade mellan 2021 och 2024. Alla sålda bilar återkallas och ska gås igenom i jakt på motorskador. De som har klarat sig måste få en helt annan motorolja än tidigare. Den gamla 0W-20-oljan ska bytas ut mot 0W-40.
Har inte Volvos VEA motorer liknande problem???
Nu har stora delar av USA ett betydligt varmare klimat sommartid än vad vi har här, så jag förstår all dom går över till olja med högre viskositet.
Äldsta dottern hade en V90 AWD -18. Hon blev rekommenderad att byta bil när den var på 18000 mil service senast (inte på volvoverkstad). Hon har nu en nästan ny V90....... Det var något med att motorerna kan rasa ihop efter 18000 mil. Sant eller fake news???
Långt mellan byten är en större riskfaktor och jag inbillar mig att det blir värre/ längre för varje år som går snarare än viskositet och klassning.

På mitt jobb har vi ett tiotal Mercedes Sprinter som körs i yrkesmässig trafik och rekommenderad serviceintervall är 3200mil, fram till årsmodell 2009 var det 1600mil. Jag har svårt att acceptera att oljan och motorerna skulle blivit så mycket bättre.

Jallemet skrev:På mitt jobb har vi ett tiotal Mercedes Sprinter som körs i yrkesmässig trafik och rekommenderad serviceintervall är 3200mil, fram till årsmodell 2009 var det 1600mil. Jag har svårt att acceptera att oljan och motorerna skulle blivit så mycket bättre.
Precis, men dom kan skryta med lägre service kostnader.........
Kör man yrkesmässigt (mååånga mil på ett år) håller oljan bättre, det blir mindre kondens, slaggprodukter och färre kallstarter. Men 3200 mil är långt. På min första bil (Opel Rekord -59 var serviceintevallen 250 mil. Rundsmörjning och oljebyte. Och kolla tändstift, oljan i bakaxeln, styrväxel och växellåda. Även vrida ett halvt varv på fettresrven till fördelaren. Volvo hade en oljeficka där man fick vrida ytterdelen så det kom fram ett hål man kunde pumpa i några ml olja. På den tiden var 20000 mil utan motorbyte nästan ouppnålig dröm. Men ett motorbyte på en VW 1200 kostade bara 200 kr, en utbytesmotor till samma bil kostade 400 kr (1959)
lennarte skrev: Igår, 07:51 Angående 0W-20 olja mot 0W/5W-30/40 olja.
General Motors återkallade i mitten av april alla sina bilar utrustade med en 6,2-liters L87 V8-motor, tillverkade mellan 2021 och 2024. Alla sålda bilar återkallas och ska gås igenom i jakt på motorskador. De som har klarat sig måste få en helt annan motorolja än tidigare. Den gamla 0W-20-oljan ska bytas ut mot 0W-40.
Har inte Volvos VEA motorer liknande problem???
Nu har stora delar av USA ett betydligt varmare klimat sommartid än vad vi har här, så jag förstår all dom går över till olja med högre viskositet.
Äldsta dottern hade en V90 AWD -18. Hon blev rekommenderad att byta bil när den var på 18000 mil service senast (inte på volvoverkstad). Hon har nu en nästan ny V90....... Det var något med att motorerna kan rasa ihop efter 18000 mil. Sant eller fake news???
”Motorn kan rasa”, ja det kan den nog när som helst om man har otur eller har försummat service.
Jag kan tänka mig att uttalandet ovan bara handlade om att maskinskadeförsäkringen slutat gälla.
Jallemet skrev: Igår, 10:35 På mitt jobb har vi ett tiotal Mercedes Sprinter som körs i yrkesmässig trafik och rekommenderad serviceintervall är 3200mil, fram till årsmodell 2009 var det 1600mil. Jag har svårt att acceptera att oljan och motorerna skulle blivit så mycket bättre.
Det finns filmer på YT där Mobil (tror jag det var) visar hur de gjort långtidstester som ska bevisa att deras longlife-oljor klarar extremt långa bytesintervall utan att tappa sina smörjande egenskaper. Allt de visar upp ser förstås jättefint ut..

Jag misstänker att de möjligen missar (eller mörklägger) en sak, detta funkar säkert finfint på en ny och relativt tät motor. Testmotorer som går extremt många mil per år lever lite av idealtillvaro med att nästan aldrig hinna kallna, det borde gynna minimalt slitage.
Men börjar kolvringarna bli slitna och otäta så hamnar rimligen alltmer sot i oljan och till slut får man sludge-problem långt innan bytesintervallet är passerat.. Sludge kan täppa igen smörjkanalerna och händer väl detta så går det givetvis snabbt utför :-/
Så min hypotes är att lämpligt bytesintervall "beror på". Dvs på hur tät motorn råkar vara vid aktuellt miltal. Man kan helt enkelt inte förutsätta att alla klarar 3-4000 mils intervall utan att ta skada, även om oljan i sig inte slits ut.

Har man gammaldags oljesticka så kan man se ungefär hur smutsig oljan är men det går ju inte på nyare motorer som saknar sticka.. Där är man lyckligt ovetande om eventuella sludge-problem fram till den dag då motorn rasar :-o
Själv har jag precis gått ner från instruktionsbokens 2000 mil till 1500, oljan blir nog faktiskt lite snabbare smutsig numera. Trots att motorn bara gått löjliga 65k :-D
Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Ok då.. Volvo Trollhättan gjorde ett fa[…]

Motorproblem

Att motorlampan blinkar när motorn går […]

XC70 2015, gnissel höger bak

Hade knarr/gnissel på in V60 (2018) och bytt[…]

V70 som är slö hjälp

Tja, har en v70 2.0 från 2008 som går […]