Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sqalo
Familjen önskar en XC90 för att få mer plats än dagens V70n, men velar mellan åm och motoralternativ.
Hittills kommit fram till att undvika:
-åm 16-17 pga risk för barnsjukdomar
-diesel pga risk med AdBlue-system (introducerades åm -18)
-mildhybriderna pga risk med batteriet (vilket ej omfattas av maskinskadeförsäkringen)
-T8 fram till -22 och T6 pga för komplext system.

Återstår då T5 och T8 II.
Användning kommer bero på vilken modell som köps; vardagskörningar funkar fint med V70:n men T8:an skulle såklart vara bra till det. Ffa är det långkörningar och familjeutflykter där bilen behövs. Förbrukning oviktig i sammanhanget.
Är jag inne på rätt spår?
Användarvisningsbild
av apersson850
Har du otur kan den enklaste varianten spöka. Har du tur krånglar ingenting alls.

Nya bilar har fördelen att de har garanti ett tag, om något krånglar. Den uppenbara nackdelen är förstås att det kostar rätt mycket att få den tryggheten, för vad den nu är värd. Det är lika klabbigt om en ny bil krånglar. Den lagar inte sig själv bara för att det finns en garanti, det bara minskar kostnaden.
Men eftersom det uppenbarligen är en begagnad du/ni är ute efter hade jag vänt på det istället och köpt en bil med utrustning och funktioner som ni vill ha. Underförstått ska det väl vara en sjusitsig, för annars får man lika bra plats i en V70. En del bilar har extra klimatanläggning även för tredje sätesraden, även om funktionen är ganska ovanlig. Fyrzons (separat för första baksätet) är i alla fall rimligt att titta efter i ert fall. Det är mer som kan krångla, men det kan ju fungera också. Luftfjädring är också bra om man är många och dessutom har en del bagage. Den fjädringen verkar alltid krångla någon gång, men däremellan fungerar den bra.

Nu råkar ju detta vara precis vad jag gjorde, högg en välutrustad XC90 Inscription från 2019 mest av en slump, för plötsligt var den till salu. Jodå, kompressorn till luftfjädringen har förre ägaren bytt och jag har reparerat en sladd till aktiva stötdämpningen och bytt ett dörrhandtag (vattenpölsbelysningen la av) och AdBlue har gnällt någon gång när de var kallt, men den reparerade sig självt. Bromsbelägg har jag bytt fram, men det är ju en ren slitdel.
Bortsett från det är det en trevlig bil att åka i, vi två plus valfritt barns familj går in, panoramataket gör bilen ljus inuti (har skarvat i den vanliga glipan i gummilisterna), den elektrisk utfällbara kroken är mycket smidig, luftfjädring och aktiv stötdämpning är perfekt när husvagnen kommer på, ventilerade framsäten sköna när det är varmt, massagen i sätena skön när man kör långt, internetutdelning till surfplattor, datorer och annat som åker med smidig, avbländande ytterbackspeglar klart användbart, halvautomatisk fickparkering kul partytrick, efter oljebyte växlar automatlådan så jag knappt vet när den gör det, flexibiliteten i säteskonfigurationerna är utmärkt, dörrarna öppnar brett och bra, 230 V uttag vid baksätet är perfekt för att ladda batterier till handverktyg, lacken har förre ägarna haft på behandling hos rekonditionerare fem gånger under sex år - så kan man hålla på. Bilen jag köpte har en utrustningslista lång som en vinter i Norrland. Nämnde jag kylt handskfack för att hålla drickan kall? Samtidigt, och det är förstås det som är poängen, var priset ungefär en tredjedel av vad en lika välutrustad ny XC90 går löst på. Det blir en hel del pengar över som man kan reparera för och då har man ändå nytta och/eller glädje av de finesser som finns.

Om du vill ha en bil som har minimalt med risk för krångel ska du nog inte ha en XC90 alls. Men även gamla bilar krånglade på sin tid. Under den tid jag körde XC70, 42000 mil, byttes inte en enda led i framvagnen. Vid 20000 mil hade jag bytt allt som kunde röra sig i den 854 Turbo jag hade en gång i tiden, Vid 50000 mil ett par gånger. Som du förstås är jag inte främmande för att verkligen använda mina bilar, när jag väl köpt dem.
För övrigt var den 854:an en krångelpelle av rang de första två åren (8000 mil). Den slet verkligen på garantin.
Jag har en av de första bilarna, MY2016 D5, och visst var det en del barnsjukdomar första åren men de är avhjälpta sedan länge. D5 passar bilen mycket väl och harmoniserar perfekt med växellådan, förbrukningen är rimlig och fyrhjulsdriften är superb.

Låter som belägg bara behöver slit[…]

Sliten ratt

Är det läder som tittar fram under den f[…]

Framvagnsinställning själv

Det kan vara läge att kasta ett öga p&ar[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Det är väl högst tillfäll[…]