NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Davidlaslo
#1610012
Hej, jag är på jakt efter en första bil som jag kan ha under sommaren. Mina kriterier är inte många, men helst en så bränslesnål rackare som mjöligt. Budgeten är upp mot 100tusen, räknar med en låg värdeminskning under sommaren.

Jag har kikat främst på s40 och C30 så jag hört mycket negativt om v50 bilarna. Har ni några tips på vilken jag bör köpa alternativt vilka motorer som är bäst och vilka man ska undvika. Primärt har jag kollat på olika d2:or runt 10-12000 mil.

Har ni några tips?
Användarvisningsbild
av Jallemet
#1610024
D2 är en helt ok motor (2010-2012) så länge du undviker att hänga på ett släp.

Min V50 D2 har gått över 27.000mil utan haverier men så har jag också vårdat den ömt, mekar det mesta själv.

En lågmilare ligger ganska högt i pris och då blir det kanske inte så billiga mil egentligen och eftersom även en -12:a är gammal idag så hänger det mer på tidigare ägare.

Rosten kommer krypande på gamla bilar, framskärmar framför allt.

Användarvisningsbild
av Hasse53
#1610043
Modellerna med D2 motorn(D4162) hade ju först problem med defekta kopplingar, men dom flesta är väl utbytta vid det här laget. Sedan när milen tickade på blev det problem med spridarna, inte på alla bilar såklart, men har man otur så kostar byte av en spridare 5000 och uppåt! För 5000 köper man 322 liter bensin!
Uppsida med D2 är snål motor och förhoppningsvis fräsch kaross.
Nersida är spridarna.

När det gäller modellerna C30, S40N och V50 spelar det ingen roll vilken man köper, alla är byggda på samma bottenplatta från Ford Focus.
Valet av motor är mera kritiskt, alla femcylindriga är tämligen ok. Fyrcylindriga dieslarna 1,6D och 2,0D har ofta bekymrade ägare. Fyrcylindriga bensinarna drar ofta mycket olja men skulle jag välja mellan 1,8 och 2,0 så blir det den senare.
Själv har jag haft tre stycken V50, två 2,4i och en T5:a, således alla med femcylindriga motorer. Det är viktigt att sköta oljebyten och byte av kamremmar, således kolla servicebok!
#1610083
Hade tidigare en V50 2.0D uttagen nov 2005. Hade gått 19000mil när jag sålde den för 3 år sedan.

Det här med skärmkanterna är inget problem om man tar loss inneskärmarna och spolar rent varje vår. Fanns inte en rostbubbla på min fd bil, undantaget höger framdörr som Volvo lackade om via vagnskadegaranti och gjorde ett skitjobb.

Grannen har en V50 D2 Classic, bytt koppling 2 ggr, dyrt . Finns den ens med automat.

Köp hellre en S60/V60
#1610108
Komplett kopplingssats från Sachs gick på 6573:-, inte jättedyrt men sen kanske man är tvungen att leja en mekaniker och då spårar det ur.

Jag håller med att S60/V60 är det bättre valet idag, en mer modern vagn överlag.

Det är inte per automatik billigare per mil att ha en liten motor, vår V70 2.5T från 2004 drar det dubbla och har dubbla skatten mot D2 men kräver minimalt med tillsyn.
D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]

Mätte upp tempgivarna, bilen stått ute […]

Vilken mjukvara har ni?

Ja men ca 3 veckor efter release datumet (2 juni)

Fick en leverans med lite smaskens, det blir att t[…]