Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1609800
Hej,

Bilen började gå dåligt och hacka vid acceleration så jag bytte tändstiften. Efter det försvann den ojämna gången när bilen är varm.

När jag kallstartar bilen så dör den på tomgång om jag inte gasar, då går den fortfarande ojämnt, hackar och har svag/ojämn acceleration (misständer?). När bilen är varm går den klockrent, men tomgången kan hänga sig på väldigt högt varvtal, ibland runt 2000. Om man gasar till lite så sänks tomgånen oftast ner till ca 1000Rpm, sen kan den ibland långsamt varva upp mot 2000rpm igen. När man startar bilen varm behövs också oftast lite gas för att den ska gå igång.

Har läst ut felkod 232 -"Lambdareglering, mager eller fet, tomgång". Lambdalampan lyser inte på instrumentpanelen. Provat att koppla ur LMM och då går den totalt skit och dör.

Har läst en del och det låter lite som att tomgångsventil kan vara kass, men tycker inte att det förklarar den ojämna och svaga accelerationen. Vad skulle det kunna vara för fel?
#1609901
Har du eller har haft felkod måste du nolla den/dom innan motorn går riktigt igen.
Schompa skrev: tor 22 maj 2025, 10:28
Har läst ut felkod 232 -"Lambdareglering, mager eller fet, tomgång". Lambdalampan lyser inte på instrumentpanelen. Provat att koppla ur LMM och då går den totalt skit och dör.

Har läst en del och det låter lite som att tomgångsventil kan vara kass, men tycker inte att det förklarar den ojämna och svaga accelerationen. Vad skulle det kunna vara för fel?
Det händer lampan den kopplas bort.
Felkod 2-3-2 kan vara att det läcker in frisk luft (tjyvluft) någonstans mellan LMM och Lambdasonden
Du kan även "provköra" tomgångsventilen med diagnostik boxen (blink dosan). Även testa en del elektronik.
#1610054
Har testat diagnostiken på spridare, tomgångsventil osv. Allt klickar iallafall och jag har nollat felkoderna flera gånger men 232 kommer alltid tillbaka efter lite körning.

Provade också att mäta lambdasonden och den pendlar runt 0,4-0,6 när motorn är varm, så det är väl ok? Provade också att koppla ur lambdan och köra en sväng när bilen var varm, då hade den ungefär samma symptom med ryckig acceleration som när den är kall. Tomgången va dock ok.

Märkte också att när bilen är kall och nästan dör på tomgång och jag gasar för att få upp den i varv så tar det ett bra tag innan motorn reagerar på gaspådrag, kan ta 1-2 sekunder innan den börjar varva.

Kan säkert va att den drar tjuvluft någonstans... hur kan man felsöka det på något bra sätt? Alla slangar jag kollat ser hela ut iallafall.
#1610107
Du måste alltid nolla boxarna när du skruvar på något, annars går motorn på protokoll istället för i Closed Loop.
På min 745-a hade jag problem med 2-3-2 till och från i flera år. Hittade flera fel (läck på avgas/insug). När jag bytt och rengjort allt så gick den bra utan felkod så tankade jag E85 igen (kör normalt på E85) och felkod 2-3-2 kom tillbaka. Då gick jag igenom allt jag gjort och bytt kom jag på att jag inte bytt slangen till bromsservon......... Bytte den och nu fungerar 745-an lika bra på bensin som etanol, utan felkod.
D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]

Mätte upp tempgivarna, bilen stått ute […]

Vilken mjukvara har ni?

Ja men ca 3 veckor efter release datumet (2 juni)

Fick en leverans med lite smaskens, det blir att t[…]