Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marcus9302
Tjena!

Jag skulle vilja plocka isär förarstolen i min v70n.
Detta av två anledningar. För det första så vill jag laga höj- och sänkmekanismen i båda stolarna fram, och för det andra så vill jag se om det skulle finnas något sätt att höja ryggstödet så att jag kommer lägre/längre ner i stolens insjunkning (teknisk term) för ryggen.

Finns det något jag behöver tänka på när jag plockar ut stolarna för att göra detta? Har kollat runt en del och airbags är ett problem enligt vissa men inte enligt andra
Vad gäller?
Vilken årsmodell? Det skiljer tydligen mellan 00-04 och 05-08. Använd något som skyddar tröskeln och ta bort minus på batteri. Höj stolen till max.

Såhär säger instruktioner för stolar -04 (sen hur noga man väljer att vara är ju individuellt)
För att förhindra problem med elektrisk statisk urladdning: När du tar bort ett säte från en bil med sidokrockkuddar måste sätet vara jordat. Detta beror på risken för statisk elektricitet.
När sätet tas bort från sina skruvförband och innan det lyfts ut ur bilen:
Skala av en lång kabel i båda ändarna.
Fäst ena änden i det bakre fästet på sätet (det metallfärgade fästet).
Fäst den andra änden i bilen eller i billyften.

De fyra bultarna ska sitta med 48Nm.
sicnarf skrev: fre 23 maj 2025, 20:36 Jag skulle ta bort minus på batteriet innan
Det låter som en bra idé oavsett om sätet behöver något extra eller inte :D
volvopojk skrev: Igår, 12:57 Vilken årsmodell? Det skiljer tydligen mellan 00-04 och 05-08. Använd något som skyddar tröskeln och ta bort minus på batteri. Höj stolen till max.

Såhär säger instruktioner för stolar -04 (sen hur noga man väljer att vara är ju individuellt)
För att förhindra problem med elektrisk statisk urladdning: När du tar bort ett säte från en bil med sidokrockkuddar måste sätet vara jordat. Detta beror på risken för statisk elektricitet.
När sätet tas bort från sina skruvförband och innan det lyfts ut ur bilen:
Skala av en lång kabel i båda ändarna.
Fäst ena änden i det bakre fästet på sätet (det metallfärgade fästet).
Fäst den andra änden i bilen eller i billyften.

De fyra bultarna ska sitta med 48Nm.
Det är byggd 00, antar att det gör den till årsmodell 01? :)
Men innebär det att jag specifikt inte ska koppla lös minuspolen?
Du ska ta bort minus. Det finns nog en liten risk att airbag kan utlösas eftersom volvos instruktioner ber en jorda stolen innan (eller om det är för en annan anledning). Personligen hade jag bara ryckt minus, väntat 5 min och skruvat loss stolen. Se till att inte skada några kontakter och ta bort dem på korrekt vis, då de annars kan göra så att du får varningslampor och gör det svårt att få igenom besiktningen. Lycka till!
Instabil styrning (XC70 -16)

Hejsan, Ny på forumet.. XC70 D4 Awd 2016. […]

B230fk banjoanslutningar

Halloj allesammans! Jag håller just nu p&ari[…]

Beror på vilken drivlina du syftar på[…]

Köpråd v50/s40 /c30

Komplett kopplingssats från Sachs gick p&ari[…]