Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Turbotrotteln
Hej!

Började med att bilen var trög att ratta kall.. men efter en stund blev den snällare.

Tänkte att jag åtminstonde byter styrservo oljan, sagt och gjort!

Det är nu jag behöver hjälp, ska man lufta på något vis som man gör med bromssystemet?

Kan hända nu att ratten fastnar vid såkallade rondell " körningar " och man får rycka tillbaka ratten så hoppar servon igång igen. ( detta var inte något som hände innan oljan böts, då var den allmänt seg att styra bara.

Vänligen
Simon

Bilen i fråga är en Volvo 740 GLT 16v - 90
Senast redigerad av 1 Turbotrotteln, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Lufta gör du med några fulla rattutslag. Har man tömt systemet är det bra att vara lite försiktig, fyll på, starta och stäng av, kolla nivån, starta och styr lite, kolla nivån osv. Om behållaren blir tom så pumpen suger luft skummar oljan och då tar det bara längre tid att bli av med luften. Servon ska fungera även om det skummar, men det låter illa.

Det är inte så att du har en knut på rattaxeln så börjar bli trög? Brukar tröga till varje kvartsvarv då.
Användarvisningsbild
av Turbotrotteln
Sparkz skrev:Lufta gör du med några fulla rattutslag. Har man tömt systemet är det bra att vara lite försiktig, fyll på, starta och stäng av, kolla nivån, starta och styr lite, kolla nivån osv. Om behållaren blir tom så pumpen suger luft skummar oljan och då tar det bara längre tid att bli av med luften. Servon ska fungera även om det skummar, men det låter illa.

Det är inte så att du har en knut på rattaxeln så börjar bli trög? Brukar tröga till varje kvartsvarv då.

Okej okej!

Ska jag ha locket på behållaren avtaget vid rattutslagen, antar jag?
Men dessa plötsliga stopp kom efter oljebytet så tvekar på att knuten på rattaxeln börjar bli dålig, har dock inte kikat men ja.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Locket spelar inte så mycket roll, bara det finns olja i.
Användarvisningsbild
av Turbotrotteln
Sparkz skrev:Locket spelar inte så mycket roll, bara det finns olja i.
Tack för snabba svar!

Vi gjorde denna procedur vid oljebytet, men då när bilen var på lyften och däcken gick i luften.

Kanske inte är lika effektivt då, jag menar.. pumpen får ju arbeta när hjulen är i backen.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ja, utan belastning öppnar inte ventilerna i styrväxeln. Man kan ju hålla den mot ändläget lite, men det är bra om man får flöde på oljan hela vägen.
av jobj
Är det verkligen så att styrväxeln inte cirkulerar vätskan tillbaka till behållaren om inte hjulen står i backen?
Har problem efter styrväxelbyte, får inget ut ifrån returen trots luftning, rört hjulen till ändlägen jag vet inte hur många gånger.
Senast redigerad av 1 jobj, redigerad totalt 0 gånger.
jobj skrev: Igår, 21:18 Är det verkligen så att styrväxeln inte cirkulerar vätskan om inte hjulen står i backen?
Har problem efter styrväxelbyte, får inget ut ifrån returen trots luftning, rört hjulen till ändlägen jag vet inte hur många ggr.
Kanske behöver sänka hjulen till backen då?
Prova, kostar ju inget att sänka hjulen till backen.

Har bytt bränslefilter, ingen indikation p&ar[…]

Jag funderar om en dragkrok från en V70, s&a[…]

Hänt två gånger nu på 4 m&a[…]

Få fart på styrservon

Får prova imorgon, stämmer det så[…]