Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Volvo 240 GLT -88, med B230E motor (K-Jetronic)

Bränsleledningen som går under bilen från bränslepump/tryckaccumulator till bränslefilter i motorrummet, slangen är av plast, kan den ersättas med vanlig bränsleslang eller måste det vara en plastslang ?
Användarvisningsbild
av Davveberg
VolvoNisse skrev:Volvo 240 GLT -88, med B230E motor (K-Jetronic)

Bränsleledningen som går under bilen från bränslepump/tryckaccumulator till bränslefilter i motorrummet, slangen är av plast, kan den ersättas med vanlig bränsleslang eller måste det vara en plastslang ?
Jag skulle säga att du kan sätta en gummislang, (som tål bränsle) men se bara så den inte är för mjuk så den kan suga ihop sig. Och att det inte blir för skarpa veck på den av någon anledning..Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Davveberg skrev:

Jag skulle säga att du kan sätta en gummislang, (som tål bränsle) men se bara så den inte är för mjuk så den kan suga ihop sig. Och att det inte blir för skarpa veck på den av någon anledning..Bild

Det är tryck i slangen (ca 5 bar), från pumpen som sitter under bilen till filtret som sitter i motorrummet.

Enda felet på plastslangen som nu finns där är att det finns ett veck på den vid bränslepumpen, men inget läckage.
Ska man välja en stålomspunnen slang eller någon armerad slang som klarar 10 bar?
Användarvisningsbild
av Davveberg
VolvoNisse skrev:
Davveberg skrev:

Det är tryck i slangen (ca 5 bar), från pumpen som sitter under bilen till filtret som sitter i motorrummet.

Enda felet på plastslangen som nu finns där är att det finns ett veck på den vid bränslepumpen, men inget läckage.
Ska man välja en stålomspunnen slang eller någon armerad slang som klarar 10 bar?
Jag kör med stålomspunnen, men det är ju aningen dyrt, ska du köra 10 bar på bränslet? Då kanske du kan sätta rör? Och bara ha kortare stålomspunna slangar vid BP och framme vid bryggan?

Användarvisningsbild
av VolvoNisse
Davveberg skrev:
VolvoNisse skrev:
Davveberg skrev: Jag skulle säga att du kan sätta en gummislang, (som tål bränsle) men se bara så den inte är för mjuk så den kan suga ihop sig. Och att det inte blir för skarpa veck på den av någon anledning..Bild

Jag kör med stålomspunnen, men det är ju aningen dyrt, ska du köra 10 bar på bränslet? Då kanske du kan sätta rör? Och bara ha kortare stålomspunna slangar vid BP och framme vid bryggan?

Inte mer tryck än vad bränslepumpen ger som standard, 5 bar.
Då blir det vanlig bränsleslang av gummi, armerad eller stålomspunnen, vet ej innerdiam på slangen.
Är vanliga slangklämmor lämpliga att använda ?
Användarvisningsbild
av Davveberg
Nog ska det funka med vanliga slangklämmor, Volvo kör ju original med det i vissa utföranden. Jag har dock gått över mer och mer till sånna du nyper ihop, och som senare i livet mördar dina knogar..känns lite säkrare och ser proffsigare ut..

Kommer besiktningen ha synpunkter på bränsleledningen när den är utbytt mot en slang?

Ska snart byta ut plast röret mot en slang.
Slangen kanske inte håller i 37 år som plast röret.
Jag har skarvat i c:a 30 cm slang innan huvudpumpen på min 745-a när jag bytte till större pump (044 från Biltema) för nu ganska många år sedan. Inte varit något problem.

Hej Efter Byte av styrservon så är det[…]

Har du eller har haft felkod måste du nolla […]

B230F går fett

På en original BTR lossar du den klena vakuu[…]

Kanske lägger lite tid på detta i helge[…]