Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Lucif3r skrev: ons 12 aug 2015, 09:57
sthlm skrev:... om man inte kör 550hk monstermotor.
Mja, men dom flesta kör ju E85 i dom fallen. E85 är helt enkelt ett bättre val när man jagar effekt dels pga. oktanen och dels att det brinner annorlunda än bensin, vilket tillåter lite mer flexibilitet i mappningen, vad jag förstått. Jag kan inte mappa för 5öre så ska väl inte säga så mycket på den fronten :P
Men E85 har ju iaf högre oktan än vad någon pump-bensin tillhandahåller, så...
Någon Volvo ägare påstod att hans och fick bottendrag nästan som en diesel med 20 % E85 tillsammans med 95 oktan men detta var nog på E5 tiden . Och det kan ha hjälp S80 V8 . Det finns företag som kan mappa bilar
RonniePersson skrev: tis 11 aug 2015, 23:04 I instruktionsboken till min förra bil, en V70 Classic 00:a, så stod det att för bästa prestanda och ekonomi rekommenderades 98 oktan. Motorn i den V70:n var 140 hk motorn, och även med den så märktes en lugnare gång och något lägre bränsleförbrukning jämfört med 95 oktan. Så kostnadsmässigt gick det på ett ut att köra på 98 oktan. Därför kördes bilen nästan uteslutande på 98 oktan.

Idag kör jag diesel i bägge mina bilar, en V70 2,4 D 2006 och en V50 D2 2011. Vore intressant om det finns olika slags diesel, att testa att köra bilarna på. Har hört att europadiesel som ej säljs i Sverige ska ge mer effekt och lägre förbrukning. Anledningen till sägs vara att europadieseln är skitigare än vår MK1 diesel.

Mvh Ronnie
En del påstår att blankdisen ger bättre effekt andra säger HVO100 this is Nämn där kan nog bero på programmering och annat gissar jag
perhall skrev: tor 13 aug 2015, 00:44
Rådlös skrev:Om du är ute efter mer oktan, så har E85 104 oktan. Du kan blanda 30% etanol i bränslet utan att göra något med motorn. Och så låg blandning har ingen som helst inverkan på förbrukning eller startegenskaper.
Det låter märkligt - att 30% etanol inte skulle ha nån inverkan alls på förbrukningen. Etanolen har ju lägre energiinnehåll.
Det blev ett väldans liv i Tyskland när billigbensinen fick E10 istf E5... och högre förbrukningar konstaterades...
PH
Jag såg någon Youtube video den någon hade konverterat en Mercedes från i början att 2000-talet . De hade hållit på med programmeringen i flera timmar för att få den så perfekt så möjligt . Med 30 % E85 så blev förbrut ner i princip identisk med vad han före programmeringen hade på 98 oktan . Nu var väl detta en V8 eller V10 motor och det var i Frankrike .
perhall skrev: tor 13 aug 2015, 00:44
Rådlös skrev:Om du är ute efter mer oktan, så har E85 104 oktan. Du kan blanda 30% etanol i bränslet utan att göra något med motorn. Och så låg blandning har ingen som helst inverkan på förbrukning eller startegenskaper.
Det låter märkligt - att 30% etanol inte skulle ha nån inverkan alls på förbrukningen. Etanolen har ju lägre energiinnehåll.
Det blev ett väldans liv i Tyskland när billigbensinen fick E10 istf E5... och högre förbrukningar konstaterades...
PH
Bensinmacken ska ju hålla sig till ett visst oktanvärde och syremängd det kan ju vara en skillnad
30% etanol höjer definitiv förbrukningen. Sånt bränsle har betydligt mindre energiinnehåll än E95. Jag har provat. I många år.. Förbrukningen ökar drygt 10%
Skulle man använda etanolen som oktanbooster och höja kompressionen kanske skillnaden blev mindre.
Har man problem med knackningar så att motorstyrningen konstant får sänka tändningen så skulle etanol kanske bli ett steg i rätt riktning.
Värt att nämna, på Volvos sugmotorer byggda runt millenieskiftet finns ett luftförvärmningsspjäll som styrs av en mekanisk (vax-)termostat. När termostaten åldras så går spjället mot att stå i läget för maximal varmluft vilket leder till att IAT hamnar på 30-50 grader. Så varm luft leder till två saker: Motorn blir trött pga att varm luft har lägre densitet och dessutom blir knackningsbenägenheten mycket större vilket gör att motorstyrningen oftare tvingas sänka tändningen. Leder förstås till ökad bränsleförbrukning. Mät IAT och se över termostaten!
E85 har 104 oktan och E95 har väl 108 oktan.

Så igentligen borde du höja kompressionen i motorn rejält, då kommer förbrukningen öka bara marginellt Att bara skruva upp tändningen ger inte samma effekt
Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]

B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]