Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1569780
Inte mycket som har hänt med denna bil. Den har rullat under sommaren och hösten, dock inte med mig bakom ratten. Bilen har lånats ut till min lillebror. Tyvärr har han inte skött den riktigt på den nivån jag brukar hålla bilen, men en rejäl (verkligen rejäl) tvätt och städning invändigt är inte hela världen. Dock har lite problem hopat sig. Något är knas med framvagnen eller styrningen. Bilen drar kraftigt åt vänster och styrningen känns lite vobblig. Det är nästan så att det är trafikfarligt. Hellre att bilen drar åt höger ut i ett dike än in i mötande trafik. Bilen lämnades in på en hjulinställning (det gjordes en för bara ett eller två år sedan) men utan något förbättrar resultat. Tyvärr har jag inte hunnit felsöka mer, men jag misstänker att det kan vara något med däcken, om de har blivit deformerade eller delaminerade. Jag ska testa att byta plats på dem och se om det blir någon skillnad. Om det inte hjälper så är det nog styrservot och något med framvagnschassit som är tokigt.

Sedan drar bilen tjuvström också. Som vanligt inför vintern ställdes den in i ett garage som är tempererat. Dumt nog glömde jag att ta bort batteripolen som jag alltid gör. Efter en månad tog jag bort den. Skulle först bara starta bilen och låta den gå en stund. Men det var helt tokdött. Andra vintern batteriet dör. Fast förra vintern så stod den något längre med batteriet anslutet. Det blir till att felsöka detta också i vår. Kanske kan det vara så att min installation av ny säkringsbrygga har ställt till något.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1590239
Här kommer en sen uppdatering! Bilen fick nya däck runtom i våras vilket löste problemet med att bilen drog åt vänster. Antagligen hade ett av framdäcken börjat svälla eller delamineras. Tråkigt, det var ändå nokiandäck. Tänker att de borde hålla längre. Men de har ändå suttit på i 6 år och fått utstå en hel del. Mer än så kanske man inte kan förväntas. Hela framvagnen skulle ändå behöva fräschas upp. Hittills har jag endast bytt stabilisatorstag samt styrleder, men har alla delar som behövs liggandes. Stötdämpare, fjädrar, bussningar o.s.v. En vacker dag så...

Tjuvströmmen tror både jag och mekanikern som jag numera anlitar (har tyvärr dålig möjlighet att meka själv nu för tiden) beror på stereon. Så när bilen ska stå längre stunder så stänger jag av stereon. Men jag sa ta och felsöka närmare med en multimeter någon gång framöver.

Annars har mycket inte skett med bilen. Den har fått rulla en hel del under detta år, snart 1000 mil. I vår bör den slå över till 38 000 mil. Bilen fick sig en välbehövlig polering i somras och så den glänste! Jag hade ignorerat lacken alldeles för länge och låtit den bli ordentligt oxiderad. Hade till och med glömt hur fin den kan vara. Nu ska jag försöka hålla efter den lite med polermaskinen. Det krävs ju inte särskilt mycket för att få resultat.

I höst innan bilen ställs av så ska jag byta motoroljan samt låta mekanikern byta bromsvätskan (ska försöka följa Volvos angivna serviceintervall). Ska även rengöra flamfällan och slangen på vevhusventilationen. Serviceinstruktionen säger att man ska göra det vid ett visst intervall som det är dags för nu, så jag tänker att det kanske kan vara bra.

Lägger upp lite bilder så småningom.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1606469
Nu så! Nu kommer de lovade bilderna från i somras haha. Bättre sent än aldrig.

Det blev en del körning under sommaren, jag kommer dock inte ihåg hur många mil det blev, men några hundra i alla fall. Främst inom triangeln Dalarna - Värmland - Uppland. Turer till sommarstugor, hälsa på släktingar, åka på musikfestival, och så blev det en avstickare till västkusten några dagar. Bilen har fungerat relativt felfritt. Inga större problem har den ställt till med, men den börjar bli sliten. Bakrutetorkaren la av, jag misstänker att det är ett kabelbrott i bakluckans gångjärn som har orsakat det. Jag bävar lite inför arbetet att fixa det kabelbrottet, men det borde göras snart. Egentligen skulle hela bakluckan behöva renoveras då en del rost börjar krypa fram. Bakluckans lås har kärvat ihop igen, men C-låset fungerar. Med de nya däcken och hjulinställningen så är bilen snällare på vägen och ligger hyfsat rakt utan att dra åt något håll. Fast det är ju ändå en snart 35 år gammal bilen så den har sina egenheter, hoppar, gnisslar, drar hit och drar dit. Framvagnen skulle definitivt behöva en uppfräschning. Jag har ju i princip alla delar för det hemma, ska bara ta mig för en vacker dag.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Den största nyheten är nog att jag har köpt en till bil! Det blev en Saab 9000 CSE 2.0t 1998. Har varit sugen på att äga en 9000 igen och nu slog jag slag i saken. Det blev inte mitt bästa köp ekonomiskt sett. Jag har fått lägga ganska mycket pengar på bilen, och mer grejer skulle behövas, men mycket av det är inte absolut nödvändigt. Mer jag som tycker det är trevligt att vårda och serva bilen, samt att jag vill att allt ska fungera. Annars fungerar bilen mycket bra. Pigg är den också då den är steg 1 trimmad. Fantastiskt skön och trevlig bil att köra, och så långt ifrån en Volvo 240 man kan komma nästa. Men båda ligger mig varmt och hjärtat och båda har sin charm på sina alldeles egna sätt. Saaben har främst fått agera vinterbil och nu är den utlånad då lillbrorsans Volvo V40 har klappat ihop.

Bild

I slutet av sommaren tog jag farfars Saab 96 2-takt upp till Dalarna för att äntligen lämnas in för renovering. Jag och farfar står tillsammans för renoveringen, med våra plånböcker alltså. Bilen är i hyfsat skick men har en del rostskador. Farfar har ägt den sedan 70-talet tror jag. Det var länge sedan bilen var i trafik, men nu är det på tiden att den får komma ut på vägarna igen. Tanken var att den skulle vara klar till sommaren, men det blir nog i höst istället då lackeraren har fått förhinder.

Bild

Planen var att åtgärda en del grejer med min 245:a under hösten och vintern. Jag hade bokat en tid hos min mekaniker för oljebyte samt byte av kylvarvätska och bromsvätska, men mekanikern fick förhinder och det blev inte av. Dock är en ny tid bokad nu i april. Oljebytet ordnade jag själv för en vecka sedan. Listan på grejer som skulle behöva göras med bilen är lång, och vintern då bilen är avställd vore ju det optimala tillfället att fixa allt. Dessvärre har jag inte haft tid och inte heller någon vidare möjlighet då Volvon har stått avställd en bit därifrån jag bor och det lilla garaget jag hyr har fått husera min 9000. I år ska i alla fall en hel del grejer banne mig ske med bilen! Har ju min 9000 jag kan köra med (när jag får tillbaka den) så Volvon har jag tid att ställa av, även om jag vill köra så mycket som möjligt med den i sommar. Serviceintervall ska följas och kopplingen ska bytas. Det är det minsta. Sen hoppas jag hinna och orka med att renovera förarstolen. Den ger mig verkligen ryggont nu. En fräsch passagerarstol har införskaffats, så det är bara att ta tummen ur nu. Motorvibrationerna börjar bli riktigt störiga, eller det har de varit i 4 år och 3000 mil. De har inte blivit värre, men jag borde verkligen göra något åt dem. Ska försöka felsöka lite vad som kan orsaka vibrationerna. Torkarna går extremt långsamt, det bör åtgärdas innan sommarens regn. Rosten kryper på, men det får bli ett senare problem. Måste hitta någon som vill rostlaga denna bil åt mig. Ska betala för farfars Saab också först innan jag plötsligt har två bilar inne på renovering.
Användarvisningsbild
av FyoDisco
#1609262
Det har inte varit en jätterolig vår bilmässigt. I början av april begav jag mig 60 mil söderut för att hämta de sista grejerna från en flytt. På vägen hem dagen efter, mitt på eftermiddagen, efter ca. 12 mil så dör bilen. Jag borde ha anat oråd när flera varningslampor helt plötsligt tändes när jag stod med bilen på tomgång på en parkering. Jag körde en bit och lamporna verkade främst blinka till vid låga varvtal. Jag stannade och kikade under huven. Såg inga konstigheter och valde att fortsätta färden. Varningslamporna lös inte alls nu, så allt var lugnt tänkte jag. När jag kommit till den sämsta biten på E4:an att få problem på, biten strax söder om Ljungby där det är enkelfiligt med mötande trafik och inte ens en centimeter till vägren, så dör först hastighetsmätaren. Sedan märker jag att motortemperaturen är ovanligt låg. Sidoblinkersen funkade inte heller. Då slog det mig vad som var felet, generatorn fungerade inte och batteriet höll på att ladda ur. Jag har haft exakt detta fel tidigare, fast då var jag medveten om att generatorn inte fungerade och jag gav mig ändå ut på vägen i hopp om att hinna hem innan batteriet var tomt. Det gick inte. Eftersom jag nu var på E4:an, fullt med trafik och utan möjlighet att köra åt sidan, så började stressen att komma omedelbart. Jag slog av alla strömförbrukare och höll alla tummar och tår att jag inte skulle bli stående och blockera hela E4:an. Samtidigt visade en skylt att det var 10-20 km till nästa avfart. När lastbilen framför mig ibland saktade ner så märkte jag att motorn började hacka. Det gällde att hålla farten uppe. Och där, äntligen första avfarten i Ljungby! Jag var räddad, i alla fall från att ställa till med kaos i trafiken. Jag tog mig av motorvägen och vid första rondellen höll bilen på att dö helt. Såklart var det en lastbil framför mig så jag behövde sakta in nästan helt. Jag fick med mig tillräckligt med fart för att rulla ut ur rondellen och in på en parkering, och där blev jag stående. Tur i oturen att jag tog mig in på en parkering, 500 m från Biltema dessutom! Efter en del funderingar så beslutade jag mig för att kika under huven på laddningsregulatorn. Jag fick tips på facebook att det antaglingen var den som var boven. Och det var det. Den var helt sopslut kan man säga. Ena kolet hade lossnat och låg löst i generatorn. Det var också rejält mycket mer nedslitet jämför med det andra kolet. Ytterligare tur i oturen så hade Biltemat just en laddningsregulator till Volvo 240 inne på lager, och jag har för vana att ha med mig en verktygslåda när jag är ute och kör, så jag behövde inte köpa några verktyg. Efter ett par timmar var jag på vägen igen kraftigt försenad, men glad att inte behöva ta in på hotell och betala verkstadskostnad. 130kr eller något sådant kostade det nu, plus en liten slant för en glass.

Bild

Bild

En annan tråkig grej var att jag märkte att golvmattan vid förarplatsen var blött. Det var glykol. Åhnej tänkte jag, nu blir det byte av värmepaket. Jag var inte alls sugen på att riva ut hela combu-paketet. Det är betydligt bökigare att byta värmepaket på en bil med AC. Ni kan väl ana hur mycket jag förbannade mig själv för att inte ha bytt värmepaketet när jag ändå höll på att installera AC:n. Nåväl, efter en del grubblande och felsökning så kom jag fram till att det endast verkade vara slangen till värmeventilen som läckte. Jag skruvade loss den, kollade så att det inte var några hål eller sprickor, och satte tillbaka slangen. Denna gång lite längre in på munstycket och skruvade lite hårdare. Det gjorde susen och golvet har varit torrt i drygt en månad.

Bild

Bild

Bild

Desto roligare är dock att bilen har slagit om till 38 000 mil! Och det firades med att ge bilen en ny koppling. Dock orkade inte jag själv göra det utan jag lämnade det till en verkstad. Dyrt, men nu går växlarna i lite finare och kopplingen känns bättre.

Bild

Bild
#1609783
Det var dags för ett tändstiftsbyte. Kändes som att jag nyss bytte dem, men det var snart 4 år och 3500 mil sedan. Enligt det serviceintervallet jag har hittat så ska tändstiften bytas var 3000 mil. Vet inte om det stämmer, men det är enkelt och billigt att byta tändstiften och skadar inte att göra det lite oftare. Alla tändstift såg fina ut, lite skav på tändkabeln som går från tändspolen. Det hade inte gått igenom helt men ska byta kabel snart. Dock var tvåans stift oljigt. Inte oljigt på tändsidan, inne i cylindern, däremot utanpå. Som om olja har tryckts ut. Vet inte om tändstiftet var dåligt igängat, men fler symtom på dålig gång borde väl ha märkts då. Visserligen lider motorn av vibrationer. Vet inte heller om olja kan tryckas ut sådär. Dåliga kolvringar? Jag såg inga spår av att oljan runnit från ventilkåpan eller någon annanstans. Ska göra rent nu efter bytet och se om det dyker upp mer olja.

Bild

Bild

En tanke jag har haft ett tag är att installera elfläkt på kylaren. Dels för att få bilen lite tystare och minska förbrukningen, dels för att förhoppningsvis kunna öka effektiviteten på AC:n då höfläkten nog inte alltid ger så hög luftgenomströmning genom kondensorn. Nu är projektet lite igång, jag har i alla fall införskaffat en 940-fläkt med tillhörande fläktkåpa och tvåhastighetsrelä. Jag vet inte om det finns någon snyggare och bättre lösning, men detta verkade vara den vanligaste. En 850-fläkt i en 740 Turbo-fläktkåpa såg riktigt snyggt ut och ska passa bra, men jag vet inte om turbofläktkåpan är särskilt lätt att få tag på.
Sen hur jag ska installera detta är en annan femma. Så långt har jag inte riktigt kommit i planen. Jag hade först en tanke på att koppla in fläkten på pin 10 och 11 på ECU:n då jag hade läst mig till att pin 10 kör fläkten på lågfart och pin 11 på högfart, samt startar fläkten när AC:n är igång. Detta visade sig dock inte stämma, iaf inte det med AC:n. Hög- och lågfart går det att få utifrån motortempen, men jag måste då byta till en ECU som har den funktionen. AC:n får starta fläkten på något annat vis. Vet inte om det finns någon annan pin på boxen för det, jag har ju kopplat in AC:n där redan. Det finns också redan fördraget kablage för en fläkt, dock en 240-elfläkt som monteras framför kondensorn. Jag vet inte om det går att koppla in 940-fläkten på den kontakten. Borde gå, men kanske blir bökigt. Kanske inte funkar med tvåhastighetsrelät. Jag har inte läst på så mycket ännu så detta är främst på spekulationsstadiet ännu. Enklast är förstås att montera en temperaturgivare i kylaren så får den styra fläkten, men jag lockades lite av tanken på att koppla in fläkten på ECU:n. Känns lite mer stilrent samt ett roligt projekt.

Bild

Allt detta tar jag nog tag i snart (vilket kan betyda allt från om en vecka tills i vinter) då jag har flera arbeten som behöver genomföras och jag tänker att jag tar allt det i samma veva när bilen ska in i garaget. Båda kablagen i bakluckans gångjärn behöver bytas, torkarmekanismen behöver demonteras och smörjas (varför gjorde jag inte detta när jag ändå hade rivit ur allt???) och förarstolen behöver renoveras. Jag har redan införskaffat det mesta som behövs för allt detta, så det är bara att sätta igång! Har ni tips på hur jag tar mig an elfläktsprojektet så tar jag tacksamt emot!
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

Jag har besiktigat med trimmet i 18 år nu ut[…]

Farthållare 945

Glödtrådsvarnaren i sig har inget med f[…]

V60 T4 2012 Bränslelukt

Har du några andra symptom på bilen &a[…]

Membranet i oljefilterhuset är väl r&aum[…]