Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1609680
Har alltså bytt motor i min Volvo 240 ifrån -88 med LH2.2 elsystemet. Motorbytet gick bra och bilen startade riktigt najs. Planad 3 mm, portad, Volvo N40 kamaxel med justerbart kamdrev, ställbar BTR på 4 bar, extraktorgrenrör med 2,5" hela vägen. Dock så insåg jag snabbt att den fick på tok för mycket soppa, först för att den var svårstartad varm, man behövde varva ur den innan tomgången satte sig rätt. Sen så började det lukta bensin ur oljestickan. Insåg då att motorn jag bytte till har tidigare suttit i en LH2.4 bil. Jag såg till att byta alla sensorer till dem gamla LH2.2 modellerna men hade tydligen glömt den viktigaste, CTS.. Köpte en ny BLÅ CTS som var för LH2.2.

Bilen startade då lika snabbt varm som kall. Men tomgången bokstavligen försvann och tappade extremt med ork ur motorn. Allt drag man tidigare känt ifrån motorn ba blev till damm och blåste bort. Visst gick det fortfarande att köra som vanligt, men där man tidigare kunde ha legat på 5ans växel hela vägen upp behövde man nu 4ans växel och fullgas. Sen till tomgången, motorn står nu bara och skakar så in i he¤¤¤¤e. Tror den ligger på typ 400rpm. Samt varvar man upp motorn så tar den lång tid på sig att "fånga" RPM så motorn nästintill hinner dö innan tomgångsmotorn kickar igång och drar upp den till veka 400rpm igen. Juster skruven för tomgången på gasspjället gör absolut ingenting oavsett hur mycket man skruvar. Så himla konstigt att bilen gick bra med fel CTS, och skit med rätt. :-(

Har gjort rent gasspjäll, tomgångsmotor samt dubbelkollat TPSn.. Tomgångsmotor vet jag fungerar då motorn dör om man pluggar ur den eller stryper slangen. Har ingen typ av luftläckage, ingen vakuum slang som är paj, ALLT ÄR HELT. Har nyligen lindat om och lagat kabelhärvan till motorn då en kabel var av till spridarna så inget fel på kablarna. hallsensorn ger rätt signaler etc.

Sen att bilen rycker som faaaan om man håller lite gas.. Full gas går den som den ska, kanske ett hugg precis när man trycker ner pedalen men annars är den okej. Det är när du bara håller en gnutta gas som bilen börjar rycka fram och tillbaka. Typ som att motorbromsa eller cruisa och lägga på lite gas, spelar ingen roll vilken hastighet eller varv.. Lambdan har jag bytt men kan dubbelkolla mätningarna då det är en Feltema. Är nästan säker på att detta dock är pga av LMM. Först och främst är det en biltema LMM, sen så fick jag en förbaskad baksmäll ur insuget då kable till insprutet gick av, dock så är alla trådar kvar i LMM. Kan såklart vara fel på den ändå men synligt stämmer allt.

Ska byta rotorlock samt tändkablar så snabbt som möligt, men fortfarande konstigt att problemen dök upp med rätt CTS.. Kamaxeln står just nu 3 grader framåt för att kompensera den 3mm planade toppen. Tändningen står på ~10 grader innan TDC, har försökt backat den men då går tomgången ännu mer skit. Har hittills aldrig haft problem med spikningar, men kan nästan inbilla mig att det har kommit några små här och där nu när tomgången gått å blivit skit.

Ska alltså byta LMM samt tänddelar, sen funderar jag på att bara plocka bort tomgångsmotor och sätta tomgången med justerskruven till gasspjället. Men ge gärna tips varför tomgången ba helt försvann innan jag skruvar bort skiten, samt saker att tänka på med trimmad B230F.
#1609682
Har nu bytt LMM mot en annan Biltema, vet inte vad som pågår längre. Med nya LMM går bilen bättre på fullgas, typ som att den blev dränkt förut. Men allt annat än just fullgas har blivit värre. Stod nyss vid ett rödljus å höll plattan i mattan å bilen ville knappt gå framåt, sen ryckte den till å for iväg som en raket. Testade att köra helt utan LMM till jobbet idag och då gick bilen lite bättre men slöare överlag. Hade fortfarande förbannat med ryck när man höll lite gas, men annars var det lugnt. Noterade även att jag har ett läckage mellan ett insprut och bränslerailen. Men där kommer de väll knappast in tjyvluft med 4bsr bränsle i samma ände?
#1609700
Marlboroman skrev:Har du provat att sänka bränsletrycket?
Roligt att du säger de! Har alltid kört med 3-4 bar bränsletryck då jag fick de som tips av en person på annan bil-forum. Påstod att LH2.2 älskar högre bränsletryck, speciellt trimmad.

Efter jag satt dit den nya LMM så blev jag så lack att bilen fortfarande gick dåligt så jag började felsöka ännu mer utan aning om vad jag skulle leta efter på parkeringen hemma. Tog inte alls lång tid innan jag såg att slangen mellan fuelrailen och eftermarknads bränsletrycksregulator såg ut som ett Mc-Donalds sugrör. Helt j***a bulig och knölig. Sänkte bränsletrycket till ca 2,5-3 bar och bilen gick genast bättre. (Ska såklart byta slangen också) :-)

Har prövat att sänka bränsletrycket tidigare och upplevde att bilen gick ännu sämre, inser dock det kan ha varit pga trasig LMM samtidigt. Troligen så har den ställbara bränsletrycksregulatorn visat så otroligt fel på mätaren den kom med. Trodde alltså jag satte trycket på ~4 bar men egentligen måste de ha varit nästan 5-6 bar! :-o

Det tråkiga är att jag fortfarande upplever att bilen har mindre vrid än tidigare med LH2.4 CTSn. Sen så är tomgången fortfarande åt hel***e. Kanske inte går att komma upp i samma vrid utan att kompromissa på annat. Ska även se till att fixa den läckande spridaren innan något fattar eld. Försökte trycka in spridaren lite bättre i fuelrailen och upplev att bilen gick liiite stabilare faktist.
Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]

Farthållare 945

Hej på er alla. Jag är stolt nybliven &[…]

För allt vad jag begriper är det å[…]