- Idag, 11:16
#1609672
Hej (igen..)
Nytt problem med bilen i tråden viewtopic.php?t=184881 (om ni vill ha lite bakgrund).
Hade bilen ute för provkörning på den lokala vägen ett par kvällar. Vid sista provningen dog motorn plötsligt under färd med ett felmeddelande som fladdrade förbi så fort att jag inte hann läsa det ordentligt. Det handlade om fel i avgasreningssystemet, eller något ditåt.
Ett par försök på återstart lyckades inte. Startmotorn drog och motorn gick runt, men den tände inte. Efter det ville startmotorn inte dra runt. Ett tydligt "klick" får mig att tro att den ville men inte kunde.
Fick bogserat tillbaka bilen och satte batteriet på laddning.
Nya startförsök bar sig åt på samma sätt. "Klick" i startmotorn, men inget mer. Tills plötsligt den drog runt och motorn tände på några cylindrar. En sekund senare kom vad jag bara kan beskriva som ett "explosivt pys". Jag hade fortfarande handen på nyckeln och stängde av på delar av en sekund.
Efter detta har jag inte gjort nya försök. Har i stället oroat mig, tänkt och letat info.
Min starkaste hypotes är att det finns vatten i bensinen. Fram till sista körningen har det i så fall hållt sig undan på botten av tanken tillräckligt för att inte ställa till det, men till slut togs så mycket vatten upp att problemet uppstod. Denna hypotes stämmer med händelserna:
- Motorn stannade när det fanns för mycket vatten i bensinen,
- Startmotorn orkade inte dra runt när det fanns vatten i en eller flera cylindrar (i praktiken ett "hydro-lock").
- På det sista försöket orkade startmotorn, men vatten som komprimerats tog till slut vägen någonstans med ett "explosivt pys".
Vad tror ni om den hypotesen?
Har ni några andra förslag eller ideer?
Har inte hittat mycket på nätet om vatten i bensin, men ett par "artiklar" har nämnt att injektorerna till bränslinsputningen kan ta skada av vatten i bensinen. Urrrggg...
Jag har en OBD-dongel (baserad på ELM327) men inga felkoder finns att läsa ut.
Planen är nog i alla fall att få in bilen till en verkstad så att de kan
- Evakuera tank och bränslesystem fullständigt
- Kontrollera motorns skick och funktion
- Göra en allmän bedömning av bilens skick före ev besiktning (t ex kan det vara dags för ett bromsjobb, ev inkl skivor..)
Jag vill gärna höra era synpunkter! Om inte för annat så för att stilla min oro (eller ge dödsstöten direkt..
)
Nytt problem med bilen i tråden viewtopic.php?t=184881 (om ni vill ha lite bakgrund).
Hade bilen ute för provkörning på den lokala vägen ett par kvällar. Vid sista provningen dog motorn plötsligt under färd med ett felmeddelande som fladdrade förbi så fort att jag inte hann läsa det ordentligt. Det handlade om fel i avgasreningssystemet, eller något ditåt.
Ett par försök på återstart lyckades inte. Startmotorn drog och motorn gick runt, men den tände inte. Efter det ville startmotorn inte dra runt. Ett tydligt "klick" får mig att tro att den ville men inte kunde.
Fick bogserat tillbaka bilen och satte batteriet på laddning.
Nya startförsök bar sig åt på samma sätt. "Klick" i startmotorn, men inget mer. Tills plötsligt den drog runt och motorn tände på några cylindrar. En sekund senare kom vad jag bara kan beskriva som ett "explosivt pys". Jag hade fortfarande handen på nyckeln och stängde av på delar av en sekund.
Efter detta har jag inte gjort nya försök. Har i stället oroat mig, tänkt och letat info.
Min starkaste hypotes är att det finns vatten i bensinen. Fram till sista körningen har det i så fall hållt sig undan på botten av tanken tillräckligt för att inte ställa till det, men till slut togs så mycket vatten upp att problemet uppstod. Denna hypotes stämmer med händelserna:
- Motorn stannade när det fanns för mycket vatten i bensinen,
- Startmotorn orkade inte dra runt när det fanns vatten i en eller flera cylindrar (i praktiken ett "hydro-lock").
- På det sista försöket orkade startmotorn, men vatten som komprimerats tog till slut vägen någonstans med ett "explosivt pys".
Vad tror ni om den hypotesen?
Har ni några andra förslag eller ideer?
Har inte hittat mycket på nätet om vatten i bensin, men ett par "artiklar" har nämnt att injektorerna till bränslinsputningen kan ta skada av vatten i bensinen. Urrrggg...
Jag har en OBD-dongel (baserad på ELM327) men inga felkoder finns att läsa ut.
Planen är nog i alla fall att få in bilen till en verkstad så att de kan
- Evakuera tank och bränslesystem fullständigt
- Kontrollera motorns skick och funktion
- Göra en allmän bedömning av bilens skick före ev besiktning (t ex kan det vara dags för ett bromsjobb, ev inkl skivor..)
Jag vill gärna höra era synpunkter! Om inte för annat så för att stilla min oro (eller ge dödsstöten direkt..
