Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
På bil nämnd i rubriken har vi noterat att när man kört ett tag, gärna minst 10 mil och sedan kör ganska lugnt (70-90 km/t) men på lätt krokiga vägar så får man ett pipande missljud när något av följande sker:
- lägg sväng vänster eller höger.
- rak körning med lätt gaspådrag.

inget ljud kvarstår vid större gaspådrag eller när man släpper gasen.
Det ser ut att hänga ihop med när elmotorn går, men vi har inte kunnat identifiera det helt.

Det är inte ett vinande ljud utan just mer som pipande ljud på ganska låg volym.

Känner någon igen detta och vet vad det beror på och vad man kan göra för att bli av med det?
Hej, tack för svaret, 5 kHz är nog ganska korrekt frekvens. Det skulle också stå "lätt sväng.." i inlägget.
Är ljudet normalt eller ett tecken på någon form av slitage eller fel? Även om det är normalt, går det att åtgärda så att det minskar eller försvinner?
Om det är det ljud jag tänker på vet jag inte varför en sväng skulle påverka hur det hörs. Möjligen hur det leds runt mellan olika delar i bilen.
Ljudet jag tänker på uppstår när man med hjälp av en IGBT-brygga tillverkar växelspänning från likspänning. Detta görs med pulsbreddsmodulering och en vanlig switchfrekvens är 5 kHz. Själva omriktaren i sig låter inte speciellt mycket men de lindningar som finns i motorn vibrerar lite på grund av switchningen. Det är nästan omöjligt att få en vanlig sådan omriktare helt tyst.
Ljudet brukar höras värst på medelbelastning men inte mycket på fullt pådrag och inte heller på lätt. I det första fallet för att då är det "mest på" och i det andra för då är det "mest av". Men vid mellanbelastning sker switchningen när belastningen är hög och då hörs det mest.

Inte mycket att göra åt i efterhand. Kan ibland minskas med extra spolar, men det är inget man kan ge sig på att koppla in i en bil bara sådär.
Öka switchfrekvensen gör också att det blir tystare, men samtidigt ökar förlusterna. Går ju inte att göra själv i en bil det heller.
Hade tillfälle att köra två andra V90 av samma modell och samma typ, dvs T6 bensin re-charge. en från 2020, en från 2024. Vid samma typ av körning så blir det ett pipjlud på den från 2020 (dock lägre styrka, dvs tystare) än min V90. Den nyare från 2024 (med skillnaden större batteri och starkare motor) är helt tyst.

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]